Monday 7 July 2014

Topi buah-buahan, tarikan ahli politik Jepun

Mieko Yoshimura wearing a giant hat in the shape of a cherry and Shigemi Takahashi sporting a hat in the form of a large asparagus tip
Ahli politik Jepun - dikenali dengan sut yang tak menarik dan suram telah mula muncul dalam memakai gergasi buah-buahan dan sayur-sayuran perhiasan yang menarik pandangan awam.

Ceri, asparagus dan edamame kacang soya adalah antara banyaknya telah menghiasi kepala ketua-ketua beberapa gabenor wilayah dalam usaha untuk menggalakkan agriculture tempatan.

Perintis awal bagi fashion pelik ini adalah Mieko Yoshimura, Gabenor Yamagata, yang memberi kejutan kepada orang ramai pada bulan April selepas tidak disangka-sangka meletakkan topi gergasi dalam bentuk ceri, lengkap dengan batang hijau, di atas kepalanya dalam ucapannya di bangunan kerajaan Wilayah.

Yamagata menghasilkan kira-kira 70 peratus daripada ruby ceri Jepun. Cik Yoshimura berkata penutup kepala luar biasa beliau adalah satu cara untuk mengukuhkan kuasa untuk menghantar mesej, menurut Kyodo News.

Masaki Enomoto, Datuk Bandar Tsuruoka, baru-baru ini telah mula memakai topi hijau besar dalam bentuk kacang soya di khalayak ramai, manakala Shigemi Takahashi, Datuk Bandar Mogami, telah memakai topi dalam bentuk hujung asparagus yang besar, ditambah dengan aksesori tali leher bertompok.

Namun, feshen topi pelik-pelik ini menerima kritikan apabila Tomoyuki Hosoya, seorang Naib Gabenor hadir untuk persidangan antarabangsa mengenai langkah-langkah anti-bencana dengan memakai topi ceri gergasi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog