Monday 7 July 2014

Ibu tikam guru di hadapan murid-murid pra sekolah



PARIS (AP) - Ibu kepada seorang murid di pra-sekolah Perancis bertindak menikam seorang guru sehingga di hadapan kelasnya pada hari Jumaat, hari terakhir tahun persekolahan, kata pihak berkuasa.

Menteri pendidikan berkata ibu itu nampaknya mempunyai "masalah psikiatri yang serius," dan menyatakan sokongan untuk guru-guru dalam menghadapi ibu bapa marah atau ganas. Polis berkata, ibu itu telah diambil ke dalam jagaan polis.

Serangan maut di sekolah yang amat jarang berlaku di Perancis, dan menikam di hadapan kelas 5 - dan 6 tahun kanak-kanak berusia menimbulkan kebimbangan di peringkat tertinggi.

Hamon berkata anak penyerang itu telah berada di sekolah hanya selama sebulan setengah.Ia tidak jelas sama ada anak perempuan berusia 5 tahun itu berada di kelas pada masa serangan itu.

Guru yang dibunuh mempunyai dua orang anak perempuan kecil, kata Hamon.

Selepas serangan pada Jumaat, kanak-kanak elas itu segera diambil oleh seorang guru lain yang membawa mereka ke bilik darjah yang lain untuk bercakap dengan mereka, untuk memberitahu mereka cerita supaya mereka dapat melupakan kejadian tersebut," kata Hamon.

Gay berkata bahawa ibu, 47, telah menerima kaunseling psikiatri pada masa lalu, dan telah dituduh oleh pihak polis pada awal tahun ini meninggalkan anak lelaki berusia 15 tahun.

Gay berkata anak perempuan berusia 5 tahun itu tidak mempunyai sebarang kesukaran di sekolah, dan telah dipindahkan pada hari Jumaat untuk penjagaan perkhidmatan sosial.

"4 Julai, ketika kita harus gembira untuk semua kanak-kanak yang sekolah berakhir, bahawa percutian adalah permulaan, guru berjaya menamatkan persekolahan, telah bertukar menjadi hari berkabung ... oleh jenayah keji ini," kata Hamon .


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog