Wednesday 9 July 2014

Gajah menangis ketika diselamatkan dari deraan selama setengah abad

After being freed, tears of joy actually rolled down Raju's face.
Raju telah menghabiskan 50 tahun hidup dalam keadaan yang menyedihkan dan sentiasa diikat dengn rantai 24 jam. Setiap hari, gajah itu terpaksa memegang batang dan meminta syiling dari pejalan kaki dan hidup cuma dengan makan kertas dan plastik.

Sejak diambil oleh pemiliknya, kaki Raju sentiasa dirantai dengan pancang yang melukakan kakinya.
A 10 person team of vets and wildlife experts were joined by 20 forestry department officers and 6 police officers. Raju had an army rescuing him.

Semasa diselamatkan, pasukan penyelamat terkejut apabila terlihat air mata jatuh dari mata gajah itu seolah-olah bergembira kerana akhirnya telah diselamatkan.
They found Raju chained, as he was for years.
'Gajah bukan sahaja hebat, tetapi mereka adalah haiwan yang sangat pintar, yang telah terbukti mempunyai perasaan kesedihan, jadi kita hanya boleh bayangkan apa penyeksaan  yang terpaksa dilaluinya selama setengah abad'

Mahkamah mendapati pemilik Raju itu tidak mempunyai sebarang dokumen undang-undang untuk memiliki gajah itu dan mengarahkan proses rampasan yang bermakna bahawa pasukan amal boleh menyelamatkannya daripada penderitaannya selama ini.

Pasukan peyelamat percaya bahawa Raju diculik dari ibunya semasa dia masih bayi lagi.
The team attempted the rescue at night, so that there would be less interference from bystanders or his "owner."

Cik Binepal berkata: 'pemburu haram sama ada telah menyembelih ibunya, atau mereka telah memasang perangkap untuk menculik bayi gajah itu. Selalunya ibu gajah yang kehilangan anak akan menangis selama beberapa hari selepas kehilangan anaknya dan ini sememangnya jenayah yang sangat keji.
Raju's wounds were constantly open; the spikes on his chains dug into his flesh every day. They oozed and bled.

'Apabila kita menjumpai Raju pada Julai 2013 dia berada dalam keadaan yang menyedihkan. Dia tidak mempunyai tempat tinggal pada waktu malam, dan telah digunakan sebagai prop untuk meminta sedekah dari subuh hingga senja dari pelancong yang melawat di India.
The elephant was emaciated and in terrible condition.

Raju mendapat bantuan perubatan kecemasan untuk lukanya dan juga mandi dan makanan.

Pemilik kejam Raju juga telah menarik keluar rambut dari ekornya untuk dijual sebagai azimat nasib.

Amal kini telah melancarkan kempen untuk mengumpulkan £ 10,000 untuk membantu Raju memulakan permulaan kehidupan barunya

He was fed and loved...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog