Monday 16 June 2014

Sifat sebenar pekerja pejabat Jepun terdedah

salarymen
Selamat datang ke dunia peniaga mabuk Jepun. Salah satu pemandangan yang paling biasa dalam mana-mana stesen kereta api Tokyo adalah lautan sesuai pekerja kolar putih - dikenali di Jepun sebagai "salarymen".

Dan selepas gelap? Pekerja pejabat negara berpusu-pusu pergi ke dalam bar berasap dan restoran berhampiran pejabat mereka di mana hubungan adalah tidak penting dan bir dan sake mengalir dengan bebas.

Terima kasih kepada persekitaran yang tekanan tinggi kerja dan budaya yang lama menetapkan bahawa salarymen tidak boleh menyinggung perasaan pegawai atasan mereka dengan enggan minum, ramai mendapati diri mereka terjerumus jauh lebih daripada yang boleh dikendalikan.

Dan percubaan mabuk mereka untuk pulang ke rumah selalunya boleh dilihat dengan pemandangan  mereka bergelimpangan di platform stesen kereta api atau kereta dalam perjalanan pulang,  pengguna komuter yang lain dengan selamba memijak mereka.

Gambar-gambar salarymen di beberapa negeri mabuk bergelimpangan di jalan, kereta api dan bangku jalan telah ditangkap dalam talian, mencerminkan sisi lain pekerja pejabat yang terkenal kerajinan dan dedikasi mereka semasa bekerja.
Walaupun perkataan "makan gaji" pernah sinonim dengan kestabilan kelas pertengahan dan kehormatan, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, ia semakin dikaitkan dengan jam kerja yang panjang, hierarki yang ketat dan kekurangan keaslian.


Pekerja Jepun Perempuan dikurniakan terma yang berbeza - "wanita kerjaya" atau "wanita pejabat" - dan jarang dilihat dalam apa-apa keadaan mabuk melampau seperti rakan-rakan lelaki mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog