Tuesday 17 June 2014

Malaysia berikrar tidak akan menghentikan pencarian MH370 yang telah masuk hari ke- 100

Cabin crews of Vietnam Air Force are seen onboard a flying AN-26 Soviet made aircraft during a search operation for the missing Malaysia Airlines flight MH370 plane
Kerajaan Malaysia berikrar pada hari Isnin bahawa ia "tidak akan berehat" sehingga hilang penerbangan Malaysia Airlines MH370 ditemui, kerana ia menandakan hari ke-100 sejak pesawat hilang pada 8 Mac dengan 239 penumpang dan anak kapal.

"100 hari selepas MH370 pergi hilang, kehilangannya tetap tidak boleh diterima dan pedih di hati semua rakyat Malaysia dan manusia di seluruh dunia. Kami tidak boleh dan tidak akan berehat sehingga MH370 ditemui" kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Dalam satu kenyataan, Hishammuddin juga berjanji bahawa Malaysia "tidak boleh dan tidak akan meninggalkan" keluarga penumpang yang hilang, walaupun beberapa keluarga mangsa pesawat hilang itu telah mengkritik cara pengendalian kerajaan Malaysia terhadap misteri kehilangan pesawat MH370.

Boeing 777 hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Tidak ada jejak ia telah dijumpai walaupun Australia yang diterajui usaha carian yang luas dalam di Lautan Hindi, di mana ia dipercayai telah turun.

Hishammuddin juga mengucapkan terima kasih Malaysia kepada Australia, China, Amerika Syarikat dan rakan-rakan negara-negara Asia Tenggara terhadap bantuan mereka dalam pencarian pesawat hilang itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog