Monday 16 June 2014

Lelaki berusia 123 tahun meninggal dunia

Seorang lelaki pribumi yang tertua pernah diketahui di Bolivia, meninggal dunia pada malam Isnin di kampungnya berhampiran Tasik Titicaca, beritahu anak tunggal beliau.

Carmelo Flores, seorang Aymara India, didakwa berusia 123 tahun. Flores membawa dokumen identiti kebangsaan yang berasaskan kepada perakuan pembaptisan menunjukkan hari lahirnya sebagai 16 Julai, 1890.

Tetapi Bolivia hanya mula mengeluarkan sijil kelahiran rasmi pada tahun 1940 dan pihak berkuasa tidak pernah dapat mengesahkan atau menyangkal umur Flores.

"Beliau meninggal dunia semalam di sembilan pada waktu malam," anaknya Cecilio Flores, yang hampir berumur 70 tahun, berkata pada hari Selasa. "Beliau tidak dapat berdiri, kaki beliau bengkak. Doktor memberitahu saya bahawa ia adalah kencing manis."

Flores dikatakan panjang umur dengan makan biji quinoa dan cendawan tepi sungai, dan sentiasa mengunyah daun koka. Beliau tinggal di sebuah pondok jerami berbumbung di Frasquia, timur dusun Andean.

Flores katanya berjuang dalam 1932-1935 Perang Chaco antara Bolivia dan Paraguay.

Beliau juga secara ringkas tinggal di La Paz, tetapi tidak pernah pergi ke pusat bandar.

Beliau menghabiskan tahun-tahun terakhirnya berjalan dalam kasut yang diperbuat dari tayar yang dikitar semula dan baring di atas selimut sambil memerhatikan kehidupan di kampong berubah.

Rekod rasmi orang yang tertua di dunia yang pernah hidup milik wanita Perancis Jeanne Calment yang meninggal dunia pada 122 tahun pada tahun 1997, menurut Guinness Book of Records.


Sumber: ITN / Reuters

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog