Tuesday 17 June 2014

Mayat jururawat dipos ke seluruh Jepun dalam kotak bertanda "anak patung"

Rental storage units where the body of Rika Okada, inset, was found in Tokyo
Seorang wanita telah ditangkap kerana didakwa menggunakan pasport seorang jururawat yang mayatnya telah diposkan di seluruh Jepun dalam kotak bertanda "anak patung".

Suspek yang berusia 29 tahun Jepun Brazil, ditahan di China pada hari Selasa di atas syak wasangka dia merantau menggunakan dokumen wanita yang mati.

Wanita, yang belum bernama, menyerah diri ke konsulat Jepun di Shanghai dan telah ditahan oleh polis tempatan bagi kesalahan imigresen yang disyaki, laporan tempatan.

Pemburuan suspek meningkat selepas penemuan badan cacat jururawat Rika Okada, juga 29, dalam penyimpanan lokap di Tokyo, Jiji Press dan media tempatan lain melaporkan.

Walaupun mempunyai sedozen kesan tikaman, badan Okada ini tidak mempunyai kecederaan pertahanan - mencadangkan dia ditikam selepas kematian atau semasa dia tidak sedarkan diri.

Penyiasat juga menemuai sebuah 6in 6ft kotak (2m) di mana mayat itu telah diangkut dari Osaka, 230 batu (400 km) di barat daya.

Perkhidmatan penghantaran yang menghantar pakej - ditanda dengan perkataan Jepun untuk "anak patung" - telah dibayar dalam nama Okada sendiri, kata laporan media sebelum ini. Rang undang-undang untuk sewa jangka pendek dalam lokap ini telah diselesaikan dengan menggunakan kad kredit beliau.

Laporan tempatan telah berkata bahawa wanita Jepun Brazil itu, yang pernah bersekolah rendah dengan Okada, telah terbang keluar dari Tokyo awal bulan ini menggunakan pasport wanita mati.

rakan sekolahnya, yang tidak dinamakan, dipercayai telah tinggal hanya beberapa ratus kilometer dari lokap dengan seorang wanita Cina yang sama umur.

Sebelum dia hilang, Okada menulis di laman Facebook beliau bahawa dia akan bertemu dengan seorang kawan lama yang dia tidak melihat untuk satu dekad.

Polis di Osaka "telah mendapat waran tangkap (untuk wanita ini) kerana disyaki melanggar undang-undang imigresen Jepun", kata seorang pegawai polis kepada AFP pada hari Rabu.

Mereka sedang mencari ekstradisi beliau dan sedang berunding dengan pihak berkuasa China, kata laporan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog