Thursday 19 June 2014

3 rakyat China maut gara-gara Piala Dunia Brazil

Chinese football fans watch the opening football match between Brazil and Croatia

Sekurang-kurangnya tiga peminat bola sepak China yang kurang tidur mati selepas berjaga sepanjang malam untuk menonton perlawanan Piala Dunia, menurut laporan dalam media Cina.

Jurang 11 jam di antara China dan negara tuan rumah Brazil bermakna berjuta-juta peminat bola sepak China terpaksa mengorbankan masa tidur mereka untuk sentiasa mengetahui perkembangan pesta bola Amerika Selatan.

Mangsa Cina pertama Piala Dunia 2014 Li Mingqiang, seorang penjaga gol yang sudah bersara dan peminat setia permainan bola sepak dari wilayah Liaoning di timur laut China.

Encik Li, 51, mengalami serangan jantung pada hari Sabtu kerana beliau melihat Netherlands yang tidak dijangka membelasah Sepanyol, juara dunia bertahan.

Sejam kemudian, seorang lelaki muda dari Suzhou, yang tidak dinamakan, didapati tidak sedarkan diri di depan komputernya ketika ia menyiarkan perlawanan Chile-Australia, lapor Shanghai Morning Post.

Pada malam berikutnya, angka kematian telah meningkat kepada sekurang-kurangnya tiga dengan pemergian seorang lelaki berusia 39 tahun bernama Encik Zhou, lapor Shanghai Daily.

Encik Zhou "tiba-tiba tumbang" pada waktu awal pagi Ahad kerana beliau melihat kekalahan yang tidak dijangka Costa Rica Uruguay.

Mangsa, yang tidak tidur selama dua malam yang lalu, dikejarkan ke hospital Shanghai selepas mengalami strok yang disebabkan oleh pendarahan stem otak.

Beliau telah diisytiharkan mati pada pukul 9 malam pada malam itu, lapor Shanghai Daily. Saudara-mara yang menyifatkan beliau sebagai "peminat fanatik bola sepak".

Gao Liang, ketua pembedahan saraf di No 10 Hospital Rakyat Shanghai, memberitahu bahawa si mati mempunyai sejarah tekanan darah tinggi.

Berjuta-juta penagih bola sepak China telah mengikuti Piala Dunia Brazil, walaupun ketiadaan pasukan kebangsaan mereka sendiri dan 11 jam perbezaan masa antara China dan tuan rumah Amerika Selatan.

Walau bagaimanapun, berjaga hingga lewat malam dikatakan telah memberi kesan kepada seluruh peminat-peminat setia bola sepak dari Asia.

Hospital Shanghai telah melihat kenaikan dalam kes-kes kecemasan sejak pertandingan itu bermula termasuk ramai peminat "merasakan kesan berjaga lewat," melaporkan Shanghai harian.

Empat puluh peratus daripada mereka yang dimasukkan telah mengalami pernafasan atau masalah perut, selalunya disebabkan oleh makan dan tidua yang tidak teratur.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog