Thursday 19 June 2014

Kerajaan India bina tandas, elak rakyatnya buang air secara terbuka

A man drinks water as Indian Hindus take dips in the River Ganges
Kerajaan India telah mengarahkan pegawai-pegawai untuk membina tandas di sepanjang tebing 1,500 batu-panjang Sungai Ganges untuk menghentikan rakyatnya menggunakannya sebagai tandas terbuka.

Kerajaan telah membelanjakan lebih £ 2 bilion untuk membersihkan sungai, yang dianggap suci oleh penganut Hindu tetapi telah menjadi salah satu yang paling tercemar di dunia. Tetapi kumbahan manusia, sisa industri dan haiwan mati telah mengubah dari air mencairkan tulen dari glasier Himalaya kepada efluen toksik.

Perdana Menteri baru India Narendra Modi yang telah meraikan kemenangan pilihan raya tanah bulan lalu dengan mengadakan upacara kebaktian di tebing sungai di Varanasi, salah satu daripada bandar-bandar India suci, dan berjanji untuk memulihkan ia.

Air dan sanitasi kementerian kerajaan telah menulis kepada ketua-ketua lima negeri di mana sungai pas - Wilayah Persekutuan, Uttar Pradesh, Bihar, Jharkhand, dan Bengal Barat - untuk meminta mereka untuk membina tandas dan pusat sanitasi untuk 450 juta orang yang tinggal dekat supaya tidak perlu membuang air di dalam atau berhampiran perairannya.
.
India telah digambarkan sebagai pusat dunia untuk membuang air besar terbuka, dengan 600 juta orang kurang akses kepada tandas. Bandar-bandar dan bandar-bandar di sepanjang Sungai Gangga menghasilkan hanya di bawah 3 bilion liter kumbahan sehari tetapi hanya 1.2 bilion liter dirawat. Kebanyakan sisa mengalir ke dalam Sungai Gangga.

Cadangan ini disambut baik oleh kumpulan pencinta alam sekitar.

"Ia merupakan satu tugas yang sangat besar tetapi tidak mustahil untuk dilaksanakan. Adanya tandas-tandas ini pasti akan mewujudkan kesedaran di kalangan rakyat dan menamatkan membuang air besarsecara terbuka di negara ini ", kata Sadhvi Bhagawati daripada Ganga Action Parivar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog