Wednesday 3 December 2014

Raja Afrika Yang Tinggal di Jerman Dan Memerintah Rakyatnya Melalui Skype!

Togbe Ngoryifia Kefas Kosi Bansah, aka King Bansah daripada Hohoe, adalah seorang raja yang sebenar Afrika yang tidak percaya kepada kaedah lama tadbir urus. Dia lebih suka tinggal di Jerman dan memerintah rakyatnya melalui Skype! Raja berusia 66 tahun itu berpindah ke Jerman beberapa tahun yang lalu sebagai pelajar pertukaran asing - dia jatuh cinta dengan negara ini dan memutuskan untuk tinggal.

Menariknya, Raja Bansah dinamakan sebagai pengganti untuk mahkota pada tahun 1987, apabila datuknya - raja yang memerintah - meninggal dunia. Beliau dipilih atas ayahnya dan abang, hanya kerana mereka kidal iaitu menggunakan tangan kiri. Sifat ini dianggap tidak bersih dan menunjukkan tidak kejujuran dalam Hohoe.

Upacara pertabalan telah berlaku pada tahun 1992, tetapi Raja Bansah memutuskan dia sebagai raja yang tidak perlu pulang kembali ke Afrika. Dia masih tinggal di Ludwigshafen, berhampiran Frankfurt, dengan isteri warga Jermannya, Gabriele, di mana beliau menjalankan garaj membaiki kereta dan juga meluangkan masa untuk mentadbir 200,000 orang Hohoe di tenggara Ghana, melalui Skype dan panggilan telefon. Menurut laporan berita, dia juga kekal sehingga lewat malam untuk membuat keputusan mengenai pertikaian kaum dan memastikan untuk melawat kerajaannya sekurang-kurangnya enam kali setahun.


Walaupun dia tinggal di Jerman, dia tidak membenarkan jarak menjejaskan tugasnya sebagai raja. Beliau telah berkempen secara meluas bagi pihak negaranya dan membantu mendapatkan bantuan perubatan. Beliau juga menghantar peralatan pembersihan air ke tanah airnya dengan kerap.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog