Wednesday 3 December 2014

Kubu Kondominium Yang Mewah Untuk Orang-orang Kaya Selamatkan Diri Dari Bencana Dengan Bergaya

The 'Survival Condo Project' adalah kompleks kubu mewah terletak di silo peluru berpandu 15 tingkat di bawah paras bumi di Kansas. Ia direka untuk membantu orang kaya hidup apa-apa bencana - termasuk pandemik kesihatan, bencana cuaca, atau serangan keganasan nuklear - tanpa perlu melepaskan kemewahan dan gaya hidup.



Peluru berpandu silo tersebut pada asalnya dibina pada tahun 1960-an oleh Tentera Darat Amerika Syarikat Kor Jurutera untuk peluru berpandu F Atlas. Dinding tebal 9-kaki, yang dibina daripada epoksi-keras konkrit, mampu menahan serangan nuklear secara langsung. Struktur kubah yang meliputi silo juga boleh bertolak ansur dengan kelajuan angin yang lebih daripada 500 mph.

Baru-baru ini, silo itu dibeli oleh pemaju hartanah Larry Hall, yang dalam perniagaan membina kondominium hidup maju sejak 2008. Beliau mendakwa bahawa tempat tinggal yang dibina syarikatnya boleh memudahkan  dia untuk menjalani kehidupan dengan mewah tanpa gangguan bawah tanah.

Ia mempunyai sumber yang cukup untuk menampung hidup selama bertahun-tahun. Kompleks ini dilengkapi dengan beberapa kemudahan moden - TV skrin rata, kolam, teater, kawasan latihan, bilik darjah dan perpustakaan, dan pusat pembedahan kecil. Kuasa dibekalkan oleh grid tempatan, dengan turbin angin yang besar dan generator diesel untuk sandaran.

Setiap Kondo mempunyai siling 9 kaki tinggi dan diperuntukkan dengan bekalan lima tahun beku-kering dan dehidrasi makanan hidup bagi setiap orang. 70 jenis buah-buahan segar dan sayur-sayuran juga boleh ditanam di taman hidrofobik yang kompleks, dan ladang ikan tilapia boleh didapati untuk meningkatkan. Air bersih akan diambil daripada sumber-sumber yang berlebihan dan disucikan untuk dimakan. Pencahayaan di dalam kondominium meniru cahaya matahari sebanyak mungkin, dan di tempat tingkap terdapat skrin video yang menunjukkan pilihan pemandangan bagi penduduknya.

Udara yang dibekalkan untuk seluruh kemudahan yang ditapis oleh penapis nuklear, biologi dan kimia. Pengambilan udara fizikal dilindungi oleh injap letupan yang menghalang gelombang udara di atas tekanan yang dicipta oleh letupan yang berdekatan daripada memasuki kemudahan itu dan membunuh orang-orang di dalam.

Dengan begitu banyak ciri-dicemburui di dalam kompleks ini, ia jelas memerlukan perlindungan daripada penceroboh dan perompak. Syukurlah, kemudahan itu mempunyai sistem keselamatan tentera gred dilengkapi dengan kamera inframerah, sensor jarak, mikrofon, sensor perjalanan dan pengesan pasif. Pintu juga dibina untuk menahan bahan letupan yang besar untuk melindungi pintu masuk kemudahan tersebut. Menariknya, terdapat juga sebuah sel induk untuk penghuni terkawal.

.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog