Monday 23 June 2014

Bayi lahir dengan 4 tangan dan 4 kaki

Before surgery: The conjoined twins weighed just over 3kg before surgery
Doktor telah berjaya mengeeluarkan anggota tambahan bayi selepas ia dilahirkan dengan empat tangan dan empat kaki.

Anak itu kini dalam keadaan stabil di sebuah hospital di wilayah Guangdong di selatan China.

Bayi itu, dari Huizhou, dilahirkan bergabung dengan kembar parasit tanpa kepala di tubuh yang telah dikeluarkan pada 2 April.

Yu Jiakang, ketua pakar bedah di Guangzhou Wanita dan Pusat Perubatan Kanak-kanak berkata: 'Mereka sepatutnya menjadi kembar, tetapi salah seorang terpaksa mundur dan menjadi cacat.'

Kembar siam itu ditimbang hanya lebih 3kg sebelum pembedahan, dengan parasit janin seberat 0.6 kg yang telah dikeluarkan.

Menurut Global Times, bayi itu disahkan menghidap radang paru-paru dan penyakit jantung kongenital, yang biasa di kalangan kanak-kanak di China, sebelum pembedahan.

Bapanya, yang dinamakan hanya sebagai Encik Chen, berkata dia telah membawa anaknya ke banyak hospital yang berhampiran dengan rumahnya tetapi tiada satu pun yang dapat memberi sebab-sebab di atas kecacatan itu.

Encik Chen berkata beliau menyalahkan dirinya untuk tidak mengambil penjagaan yang baik daripada isteri dan anaknya semasa mengandung.

'Saya hanya mengambil berat tentang kerja saya. Saya hanya berfikir membuat wang dan bukannya mengambil ke hospital untuk pemeriksaan perubatan. '

Pada bulan Ogos tahun lepas seorang bayi berumur lapan bulan berusia yang mempunya 'kepala' kedua yang membesar telah menjalani pembedahan untuk mengalihnya.

Doktor di India berkata bahawa kepala kedua itu adalah 'kembar parasit', ditimbang hampir sekilo dan mempunyai tisu otak di dalamnya.

Tofajjal, telah mengalami penyakit yang jarang berlaku dipanggil encephalomeningocele, dikatakan mempengaruhi satu dalam 40,000 hingga 45,000 bayi.

Kes yang sama berlaku dengan bayi di Pakistan dua tahun lalu.

Seorang doktor di Institut Kesihatan Kanak-kanak di Karachi berkata bahawa kelahiran yang tidak normal adalah hasil daripada penyakit genetik yang menjejaskan hanya satu dalam sejuta atau lebih bayi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog