Friday 20 March 2015

Lelaki Ini Mengalami Penyakit Pelik Iaitu Ingatannya Hanya Bertahan Selama 5 Minit Sahaja!


Chen Hongzhi, yang berasal dari daerah Hsinchu , di utara-barat Taiwan, mengalami keadaan yang unik di mana  dia tidak ingat apa-apa perkara yang lebih daripada lima minit. Lelaki yang berusia 25 tahun itu benar-benar harus memulakan hidupnya dari awal pagi setiap hari dengan membaca buku catatan. Jadi dia menulis ke buku catatan itu setiap perkara tentang dirinya sendiri untuk menjejaki segala-galanya yang berlaku di sekelilingnya.

Amnesia Hongzhi ini adalah hasil daripada kecederaan parah di kepala yang dialami semasa kemalangan kereta ketika beliau berusia 17 tahun. Selepas menghabiskan beberapa bulan di unit rawatan rapi, badannya akhirnya pulih tetapi jangka ingatannya telah dikurangkan kepada hanya lima minit. Ini bermakna bahawa dia terus lupa segala-galanya yang telah berlaku antara lima dan sepuluh minit yang lalu.

Hongzhi langsung tidak ingat bagaimana untuk menulis dengan betul, kerana keadaan beliau. Beliau membuat nota mengenai kehidupan hariannya dalam 'tulisan orang ayam' fonetik, yang hanya dia boleh faham. Apabila dia terjaga setiap pagi, ibunya, Wang Miao-Chiong, harus mengingatkannya bahawa dia tidak lagi 17. Shen kemudian tmemberinya buku catatannya supaya dia boleh mengejar semua perkara yang terjadi sejak kemalangan itu.

"Ini adalah rekod saya, saya menulis dalam buku ini setiap hari, walaupun ia hanya mengenai hujan turun atau jika saya tidak keluar untuk melakukan merumput saya mesti menulis, 'Hujan lebat," katanya. "Setiap kali saya pulang ke rumah dari apa-apa aktiviti saya akan cepat-cepat mengambil buku catatan saya dan menulis perkara-perkara penting dari hari - yang saya temui, apa yang saya lakukan, berapa banyak wang yang saya dapat dari botol kitar semula, semua  jenis barangan. "


Miao-Chiong, yang kini berusia 60 tahun, mengatakan bahawa sistem yang mereka telah gunakan berfungsi dengan baik. Walaupun keadaan Hongzhi yang menjadikannya mustahil untuk dia mendapatkan pekerjaan, keluarga itu masih mendapat derma daripada jiran-jiran dan rakan-rakan. Ketua kampung tempatan memastikan bahawa keluarga itu menerima sokongan bulanan dari jabatan kebajikan masyarakat Hsinchu County. Hongzhi juga membuat pendapatan kecil dengan berjalan beberapa batu sehari untuk mengumpul botol plastik dan kitar semula. Beliau juga mengumpul keping kayu yang ibunya menggunakan untuk membuat api untuk memasak makanan.

Buat masa ini, ibu dan anak itu bergantung sepenuhnya kepada satu sama lain - dia bergantung kepadanya untuk kekuatan fizikal manakala Hongzhi menyokong beliau dari segi emosi. Tetapi Miao-Chiong bimbang tentang apa yang akan berlaku kepada Hongzhi selepas dia sudah tiada, terutama sejak ayahnya meninggal dunia baru-baru ini. Beliau pada mulanya berharap untuk menghantar dia kembali ke sekolah, tetapi dia tidak lama lagi menyedari bahawa tidak ada gunanya. "Ia telah dirancang bahawa dia akan kembali ke sekolah, tetapi sia-sia sahaja kerana dia tidak akan dapat mengingati apa yang dibelajarnya, dan telah tinggal di rumah dengan saya sejak itu," katanya.


Hongzhi telah mendapat banyak pengiktirafan di media sosial, selepas dia ditemui oleh pengembara sementara mengumpul botol. Terpesona dengan kisahnya, pengembara itu menyiarkan kisahnya secara online, dan ia merebak dengan cepat. Netizens China telah membandingkan kisahnya dengan watak Nicole Kidman dalam filem Before I Go To Sleep.

Hongzhi dan ibunya telah menerima beberapa tawaran dari orang yang ingin menderma wang. Ketua Liu, bagaimanapun, menjelaskan bahawa keluarga itu memerlukan lebih barangan praktikal dan harian seperti beras, garam, kicap, dan kertas tisu. "Apabila asas-asas ini diselesaikan, mungkin ia mungkin tidak sesuai untuk melihat mengambil masa untuk mencari sesuatu yang lebih untuk jangka pertengahan dan jangka panjang, tetapi pada masa ini mereka hanya perlu untuk terus hidup," katanya.


Hongzhi, meanwhile, is quite happy that people are willing to help, especially when he goes through the notes in his diary. And although he’s lost his memory, his sense of humor seems intact. “I am reading here about all the people that want to give me money, but I would say don’t give me too much, because it looks as if I’ll probably forget where I put it all,” he joked.

Hongzhi, sementara itu, berasa gembira kerana ada orang-orang yang sanggup untuk menolong keluarganya, terutamanya semasa dia membaca semula nota di diarinya. Dan walaupun dia telah hilang ingatan, sifat humornya masih ada.
" Saya baca di sini(buku) bahawa ada orang yang ingin bagi saya duit. Tapi jangan bagi saya duit banyak sangat sebab nanti saya lupa di mana saya letak duit-duit itu," selorohnya


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog