Friday 4 July 2014

Ahli politik Jepun menangis meraung-raung kantoi guna duit rakyat

Seoran ahli politik Jepun telah mengalami kejadian memalukan pada skrin televisyen selepas disoal mengenai penyalahgunaan dana awam. 
Ryutaro Nonomura, MP berusia 47 tahun dari Hyogo Prefecture, di tengah Jepun, telah menjadi satu sensasi internet selepas mengeluarkan air mata pada sidang akhbar pada hari Rabu. Video yang ditayang di berita petang dan rakaman di YouTube telah ditonton lebih daripada 1 juta kali. 
Meraung dan dengan air mata mengalir menuruni mukanya, Encik Nonomura menjadi semakin tidak keruan ketika dia menghadapi media. 
Dengan sekali-sekala berhenti untuk bernafas dan meneguk air, Encik Nonomura telah menumbuk-numbuk meja, walaupun tangisan itu menjadikannya sukar untuk mengawal perasaannya. 
"Saya akhirnya menjadi ahli kementerian," katanya, berhenti untuk menangis, "dengan tujuan untuk mengubah masyarakat." 
"Adakah kamu faham?" dia bertanya berulang kali. 
"Jepun ini, saya ingin mengubah masyarakat ini," katanya, berhentikan lagi. "Saya telah mempertaruhkan hidup saya. Adakah anda faham?" 
Encik Nonomura telah dituduh gagal untuk menyediakan resit Y3 juta (£ 17,162) yang dibelanjakan beliau daripada elaun rasmi untuk melawat resort air panas. Laporan media mendakwa dia menggunakannya untuk perbelanjaan pengangkutan untuk 195 perjalanan ke empat pusat peranginan yang berbeza selama masa satu tahun. 
Selain sebagai tidak dapat menyediakan resit bagi mana-mana perjalanan, beliau tidak ingat laluan yang diambil atau harga mana-mana perjalanan. 
Kepada soalan mengenai sebab-sebab bagi perjalanan, Encik Nonomura mendakwa dia mempunyai sebab yang baik untuk tidak mendedahkan sebab-sebab dan menegaskan bahawa beliau telah berjanji orang lain yang mengiringi beliau bahawa nama-nama mereka tidak akan dihebahkan. 
Pihak berkuasa Wilayah telah menjalankan siasatan, menurut media tempatan, dan membuat kesimpulan bahawa tindakan Encik Nonomura tidak menyalahi undang-undang. 
Menteri itu bagaimanapun, muncul untuk mengesahkan bahawa dia telah menyalahgunakan dana, menjerit: "Saya pergi ke semua tempat-tempat" pada satu ketika dalam sidang akhbar itu.
Pengulas pada media sosial menyatakan sedikit simpati untuk ahli politik, dengan beberapa berkata bahawa sementara tindakannya adalah menggemparkan, prestasinya dalam sidang akhbar itu "memalukan". 
Sesetengah berkata beliau bertindak seperti "budak kecil berusia tiga tahun" atau "ratu drama". 
Malu adalah emosi yang kuat dalam budaya Jepun dan prestasi Encik Nonomura mungkin telah meyakinkan pengundi di beberapa wilayah bahawa dia menyesal atas perbuatannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog