Friday 18 July 2014

Pesawat malaysia MAS boeing 777, MH17 terhempas di Ukraine

Sebuah pesawat penumpang Malaysia dengan 295 orang penumpang di atas kapal telah terhempas selepas ditembak ke bawah timur Ukraine berhampiran sempadan Rusia, menurut penasihat kepada Menteri Dalam Negeri Ukraine.

Pesawat terbang komersial Boeing sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, sumber itu memberitahu agensi berita Interfax.

Pesawat yang terlibat ialah Boeing 777 dengan nombor penerbangan MH17, yang berlepas dari Amsterdam pada 12:14 waktu tempatan, 15 minit lewat daripada yang dijadualkan, mengikut rekod penerbangan.

Ia dijangka tiba di Malaysia pada 06:10 waktu tempatan, tetapi memasuki ruang udara Rusia, sumber penerbangan Rusia kepada Reuters.

Laporan Interfax berkata, pesawat itu telah turun 50 km (20 batu) pendek memasuki ruang udara Rusia. Selepas itu ia mula jatuh, selepas itu didapati terbakar di atas tanah di wilayah Ukraine," kata sumber yang tidak dinamakan.

Pesawat itu kelihatan lalu di kawasan ketenteraan di mana tentera kerajaan Ukraine sedang berperang dengan puak pemisah pro-Rusia.

Satu sumber berasingan yang tidak dinamakan dalam sistem keselamatan Ukraine, yang dipetik oleh Interfax, pesawat itu hilang dari radar pada ketinggian 10,000 meter dimana selepas itu ia turun berhampiran bandar Shakhtyorsk.

Jurucakap Malaysia Airlines mengesahkan "insiden" yang melibatkan salah satu penerbangannya dan dijangka untuk mengeluarkan satu kenyataan tidak lama lagi, Sky News melaporkan.......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog