Friday 23 January 2015

Wanita Ini Lakukan Kebaikan Tetapi Tetap Dihukum Undang-Undang China!


Kebaikan tidak selalunya dihargai, seperti yang berlaku di negara China yang menghukum seorang wanita berusia 65 tahun kerana mengambil kanak-kanak terbiar kurang upaya fizikal dan mental.

Kong Zhenian, dari kampung di Jiu Jiu di Wilayah Shanxi utara China, telah menjaga kanak-kanak yang di buang dan di tinggalkan kerana segi fizikal dan mental sejak 40 tahun yang lalu. 

"Saya menemui seorang bayi yang pertama di tepi jalan raya," katanya. "Dia baru sahaja di tinggalkan di sana dan saya tidak maafkan ibu bapanya dan saya terpaksa melakukan sesuatu." Lalu beliau mengambil kanak-kanak itu dan menjaganya, dan beliau tidak berhenti membantu kanak-kanak sejak saat itu.

"Saya kini telah menjaga 39 kanak-kanak," tambahnya. "Kesemua mereka dianggap sebagai mempunyai masalah, sama ada dari segi fizikal atau mental. Tetapi yang sebenarnya, kebanyakan mereka di abaikan." Ianya memerlukan wang yang banyak untuk menjaga mereka, tetapi beliau berjaya membesarkan mereka.

Dengan penjagaan dan perhatian Kong, beberapa orang kanak-kanak jagaan beliau berjaya belajar di universiti dan mendapat pekerjaan yang baik. "Yang tertua kini 27 dan hidup bebas," katanya. "Yang paling muda berumur satu bulan. Enam daripada mereka telah masuk ke universiti dan dua lain yang diterima masuk sekolah teknikal profesional. "

Kebaikkan Kong begitu membanggakan dan patut di beri penghargaan oleh pihak berkuasa tempatan atas jasa beliau. Tetapi sebaliknya, pihak berkuasa tempatan mengatakan bahawa beliau telah melanggar undang-undang yang diterima pakai di negara ini, yang membenarkan maksimum tiga anak angkat untuk satu keluarga. Jadi mereka telah menghukum beliau dengan merampas 8,000 meter persegi tanah yang dia dan suaminya miliki dan memotong semua bantuan kewangan.

Walaupun ia satu tamparan yang sangat hebat, Kong tidak tawar hati. "Walaupun susah, untuk saya naik keatas," katanya. "Saya melakukan pekerjaan dan apabila orang ramai dapat tahu tentang apa yang saya lakukan mereka juga turut membantu. Ramai orang panas hati dengan berita itu menderma wang, pakaian dan makanan. Dan anak-anak saya lebih tua juga membantu. Masih ada kebaikan di dunia tetapi saya bimbang apa yang akan berlaku kepada kanak-kanak jagaannya apabila saya telah pergi. " Mudah-mudahan, akan ada seseorang untuk mengisi tempatnya pada masa akan datang.

Dunia memerlukan lebih banyak orang-orang seperti Kong!



dairishare.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog