Wednesday 12 November 2014

9 Objek Disumpah Yang Paling Menyeramkan



Jom mengetahui 9 objek yang paling berhantu yang pernah tercatat dalam sejarah.





Kotak Dibbuk

The Dibbuk Box Contains an Ancient, Malevolent Spirit

Kotak dibbuk adalah sebuah kotak kabinet yang, menurut cerita rakyat Yahudi, dikatakan dihantui oleh roh jahat yang mampu menghantui dan memiliki hidup. Sebuah kotak dibbuk diktakan menjadi terkenal apabila ia disenaraikan di eBay bersama-sama dengan latar belakang yang sangat menyeramkan.

Cerita ini bermula pada bulan September tahun 2001, apabila seorang pembeli antik dan refinisher menghadiri satu jualan estet di Portland, Oregon. Lelongan ini telah diadakan untuk menjual barang-barang milik seorang wanita berusia 103 tahun, dan cucunya memaklumkan kepada pembida bahawa salah satu barangan yang hendak dijual adalah sebuah kotak kabinet yang lama  Wanita tua itu yang mana seorang Yahudi, satu-satunya anggota keluarganya telah selamat waktunya di kem tahanan Nazi semasa Perang Dunia II. Apabila dia berhijrah ke Amerika Syarikat, kabinet wain dan dua item lain adalah satu-satunya perkara yang dia membawa bersamanya.

Cucu wanita itu menjelaskan bahawa neneknya sentiasa menyembunyikan kotak tersebut, dan berkata bahawa ia seharusnya tidak pernah dibuka kerana ia mengandungi roh jahat yang digelar dibbuk. Beliau meminta agar kotak dikebumikan dengan dia, tetapi kerana melakukan hal itu bertentangan dengan tradisi Yahudi, keluarganya tidak melaksanakannya. Apabila peniaga antik meminta cucu jika dia ingin menyimpan kotak atas sebab-sebab sentimental, wanita itu menolak dengan keras, menjadi sangat marah dan berkata, "Kami membuat kesepakatan! Anda perlu mengambil ia!"

Peniaga itu membeli kotak itu dan  kembali ke kedainya dan meletakkannya di bengkelnya di ruangan bawah tanah. Dengan serta-merta, hal-hal aneh dan menakutkan mulai terjadi. Dia dipanggil oleh pembantu kedai panik, yang mengatakan bahawa lampu telah padam, pintu dan pagar keselamatan telah terkunci, dan ia mendengar suara yang mengerikan datang dari ruangan bawah tanah. Ketika diselidiki, beliau mendapati bau hancing kencing yang sangat kuat dan setiap bola lampu di tempat yang telah dipecahkan.

Peniaga itu memberikan kotak itu kepada ibunya sebagai hadiah, dan wanita itu segera mengalami strok utama. Di hospital, wanita itu mengatakan, "BENCI HADIAH" air mata tertumpah dari matanya tanpa kawalan. Dia berusaha untuk memberi hadiah kepada beberapa ramai orang, tetapi ia selalu kembali kepadanya dalam masa beberapa hari, biasanya kerana orang hanya tidak suka, atau kerana mereka merasakan bahawa ada kejahatan di dalam kotak tersebut. Dia mulai mengalami mimpi buruk yang berulang, dan ia kemudian mendapati semua ahli keluarganya yang pernah berada berdekatan dengan kotak tersebut mengalami mimpi yang sama. Dia juga sering terlihat beberapa bayangan gelap lalu-lalang di sekelilingnya.


Selepas akhirnya mengakui bahawa ada sesuatu yang berlaku secara paranormal, dia cuba untuk menyelidik dan tertidur di depan komputer. Ketika ia bangun, ia merasa seperti ada sesuatu yang bernafas di lehernya, dan ketika dia menoleh, satu bayangan yang besar dilihat lari darinya. Dia kemudian memutuskan untuk menjual kotak itu di eBay, bersama-sama dengan akaun terperinci apa yang berlaku ke atasnya sejak mendapat kotak itu.

Jason Haxton, kurator muzium perubatan di Missouri, membeli kotak itu. Dia kemudian menulis sebuah buku yang memperincikan kisah aneh kotak dibbuk itu, dan pada tahun 2012, sebuah filem seram berdasarkan kisah seram dari kotak itu dihasilkan.

Annabelle
Annabelle, The Doll Possessed by a Lying Demon
Pada tahun 1970, seorang wanita membeli-belah di kedai  membeli sebuah anak patung untuk anak gadisnya yang berada di kolej. Anak perempuannya menyukainya dan memasukkannya ke dalam apartmen beliau, tetapi tidak lama lagi dia dan rakan sebiliknya melihat beberapa perkara pelik berlaku yang melibatkan anak patung itu. Ia akan bergerak dengan sendirinya, sering didapati di bilik lain walaupun tidak ada seorang pun yang menyentuhnya. Mereka menemui sisa kecil kertas minyak, yang mereka tidak miliki, dengan tulisan tangan kekanak-kanakan tertulis. Mereka bahkan menemui anak patung itu dalam keadaan berdiri walaupun kakinya hanya diperbuat dari kain guni.

Gadis-gadis yang ketakutan itu menghubungi pakar psikik, yang memberitahu mereka bahawa anak patung itu dirasuki oleh roh seorang gadis muda yang telah meninggal dunia di dalam bangunan apartmen. "Annabelle" berkata bahawa dia menyukai gadis-gadis kolej, dan ingin tinggal bersama mereka.  Malangnya, anak patung itu hanya memberi kepada peningkatan aktiviti paranormal di apartmen mereka, termasuk rakan lelaki mereka yang diserang oleh patug itu pada waktu malam, meninggalkan kesan cakaran yang teruk pada dada dan perut lelaki tersebut.

Akhirnya, gadis-gadis memutuskan untuk menghubungi penyelidik paranormal terkenal Ed dan Lorraine Warren. Pasangan suami isteri itu tidak lama kemudia mendapati bahawa anak patung itu tidak dimiliki oleh roh seorang kanak-kanak perempuan. Sebaliknya, ia dimiliki oleh syaitan yang telah berbohong tentang identitinya untuk merapatkan diri dengan kanak-kanak perempuan, mungkin berniat untuk memiliki satu atau kedua-dua mereka. Gadis-gadis itu kemudiannya memberi "Annabelle" kepada Warrens, yang kemudiannya dibungkus dan diletakkan dalam paparan kabinet kaca di Muzium Ilmu Ghaib mereka di Connecticut. Tanda di kaca berbunyi, "Amaran:. Positif  Jangan Dibuka"

Lukisan "The Hand Resist Him" 
The 'eBay Haunted Painting” Causes Sickness, Screaming, and Fear

Pada tahun 2000, seorang penjual eBay tanpa nama elah menyenaraikan lukisan yang diciptakan oleh seniman Bill Stoneham dipanggil "The Hands Resist Him." Lukisan ini kini sebahagian besarnya dianggap sebagai salah satu kerja-kerja yang paling berhantu di dunia seni.

Lukisan ini menunjukkan seorang kanak-kanak lelaki sedang berdiri di sebelah anak patung yang menyeramkan di depan sebuah pintu kaca. Lukisan itu dibuat pada tahun 1972 dan dibeli oleh pelakon Hollywood John Marley. Ia kemudiannya dibeli oleh pasangan California sebelum dijual di eBay.

Menurut pasangan itu, objek-objek dalam lukisan itu berpindah-pindah di malam hari, kadang-kadang menghilang dari kanvas sepenuhnya. Anak laki-laki dalam lukisan itu dikatakan benar-benar masuk ke dalam bilik di mana lukisan itu digantung, dan semua orang yang melihat lukisan itu dilaporkan merasa sakit dan lemah. Kanak-kanak kecil yang melihat lukisan itu akan berlari keluar dari bilik dengan menjerit. Orang dewasa pula kadang-kadang merasa seperti tangan dapat dilihat sedang menyambar mereka, dan lain-lain mengatakan bahawa mereka merasa semburan udara panas, seolah-olah mereka telah membuka oven.


Bahkan orang-orang yang melihat lukisan dalam talian mengaku merasa rasa kegelisahan, ketakutan, atau keganasan ketika melihat lukisan itu. Salah seorang lagi mendakwa tidak dapat mencetak gambar itu dengan baik walaupun menggunakan pencetak yang baru dibeli dan tidak ada masalah dengan pencetak lain.


Cermin Mrytles
The Myrtles Plantation Mirror Contains the Spirits of a Woman and Her Children
Sebuah rumah di perladangan Mrytles dianggap sebagai rumah yang paling berhantu di Amerika Syarikat, dan juga salah satu rumah yang paling berhantu di dunia. Perladangan bermula sejak tahun 1796, dan ia dibina di atas tanah kuburan asli Amerika. Selain itu, ia adalah khabar angin menjadi lokasi sekurang-kurangnya sepuluh pembunuhan, dan peristiwa paranormal adalah suatu kejadian yang berlaku hampir setiap hari.


Mungkin perkara yang paling berhantu di rumah itu adalah cermin yang telah ditambah ke rumah pada tahun 1980. Tetamu yang hadir di perladangan telah melaporkan melihat objek mengintai di cermin, dan juga cetakan tangan bersaiz kanak-kanak di atas kaca. Legenda mendakwa bahawa cermin itu mengandungi roh Sara Woodruff dan anak-anaknya. The Woodruffs telah diracun, dan walaupun adat menetapkan bahawa cermin hendaklah ditutup selepas kematian untuk mengelakkan roh-roh dari terperangkap di dalamnya, cermin ini tidak dilindungi. Sehingga kini ramai percaya bahawa roh Sara Woodruff dan anak-anaknya masih di dalam cermin tersebut.

Gaun Perkahwinan Anna Baker
Haunted Wedding Dress Dances On Its Own

Pada tahun 1849, seorang gadis dari keluarga yang kaya bernama Anna Baker jatuh cinta dengan pekerja besi kelas yang rendah. Bapa Anna, Ellis Baker, tidak membenarkan dia berkahwin dengan kekasihnya, bertindak menghalau lelaki itu jauh dari halaman mereka. Anna sangat marah dengan ayahnya sehingga dia tidak bercinta atau berkahwin sepanjang hidupnya sehingga dia mati pada 1914.

Sebelum bapanya menghalau cinta sejati dia, Anna telah memilih gaun pengantin yang indah dan bertujuan untuk dipakai pada majlis perkahwinan mereka. Apabila perkahwinan itu tidak berlaku, seorang lagi wanita kaya dari keluarga tempatan, Elizabeth Dysart, memakai pakaian itu di hari perkahwinannya dan bercakap besar.

Beberapa tahun kemudian, gaun pengantin itu telah diberikan kepada sebuah persatuan sejarah, dan akhirnya rumah Baker itu berubah menjadi sebuah muzium. Gaun pengantin diletakkan dalam kotak kaca di bilik tidur Anna Baker. Selepas kematiannya, pengunjung mendakwa melihat pakaian itu bergerak sendiri, terutamanya pada bulan-bulan penuh. Gaun bergoyang dari sisi ke sisi, seolah-olah seorang pengantin perempuan yang tak terlihat berdiri di depan cermin, mengagumi dirinya dalam gaun.

Patung yang Disumpah
Haunted Doll Curses Those Who Take His Picture Without Permission

Pada tahun 1896, anak patung menyeramkan ini milik seorang kanak-kanak lelaki bernama Robert Eugene Otto di Key West, Florida. Anak patung itu telah diberikan kepadanya oleh seorang pembantu rumahnya yang mengamalkan ilmu hitam, dan yang tidak menyukai keluarga anak itu.

Robert sukakan anak patungnya, dan sering bercakap dengannya. Pembantu-pembantu di rumah Otto menjadi takut kerana mereka mendakwa kadang-kadang mereka mendengar anak patung itu bercakap dengan Robert, dan jiran mengaku telah melihat anak patung yang bergerak dari tingkap ke tingkap di rumah Otto apabila tiada seorang pun di rumah.

Tidak lama kemudian, anak patung itu mula melakukan kekacauan, dan kanak-kanak yang ketakutan itu mendakwa bahawa dia tidak melakukannya. Barang-barang di bilik akan disepahkan dan pasu-pasu pula dipecahkan.


Robert mewarisi rumah dan meninggal dunia pada tahun 1972, sehingga rumah itu dibeli oleh keluarga lain. Seorang gadis kecil yang baru saja pindah ke rumah yang terdapat anak patung di loteng lantas berasa takut. Beliau berkata anak patung itu masih hidup dan ingin membunuhnya.

Boneka tersebut akhirnya berakhir di sebuah galeri seni dan muzium sejarah di Key West, di mana ia tetap pada paparan untuk hari ini. Apa yang cukup pelik, pengunjung ke muzium mendakwa bahawa mereka harus meminta izin untuk mengambil gambar anak patung itu. Jika mereka tidak, mereka akan disumpah anak patung itu.

Patung "Dewi Maut"
The Women from Lemb Statue Brings Death to All Owners
Digelar "Dewi Maut," Wanita dari Lemb adalah patung yang diukir daripada batu kapur tulen yang ditemui pada tahun 1878 di Lemb, Cypruss. Patung ini dikatakan dibina semasa 3500 SM, dan dipercayai untuk mewakili seorang dewi, mirip dengan idola kesuburan. Patung ini pertama yang dimiliki oleh Tuhan Elphont, dan dalam masa enam tahun patung di tangannya, semua tujuh anggota keluarga Elphont mati daripada sebab-sebab yang misteri.


Kedua-dua pemilik depan, Ivor Manucci dan Tuhan Thompson-Noel, juga meninggal dunia bersama-sama dengan seluruh keluarga mereka hanya beberapa tahun yang singkat selepas mengambil patung di rumah mereka.

Pemilik keempat, Sir Alan Biverbrook, meninggal dunia juga, bersama-sama dengan isteri dan dua anak perempuan mereka itu. Dua daripada anak Biverbrook kekal, dan walaupun mereka tidak percaya pada ilmu gaib, mereka cukup takut dengan kematian tiba-tiba dan aneh empat anggota keluarga mereka yang mereka mengambil keputusan untuk mendermakan patung ke Muzium Diraja Scotland di Edinburgh, di mana ia tetap hari ini.

Tidak lama setelah barang tersebut telah ditempatkan di muzium, ketua muzium juga meninggal dunia. Tiada siapa yang telah mengendalikan patung sejak ketua muzium yang pertama meninggal dunia, dan patung tersebut selamat di bawah kaca dan dilindungi dari tangan manusia.

Lukisan "The Anguish Man"
'The Anguished Man' Captured On Video

Lukisan ini disimpan di loteng nenek Sean Robinson selama dua puluh lima tahun sebelum dia mewarisi dari neneknya. Dia selalu memberitahu Robinson bahawa lukisan itu jahat, menjelaskan bagaimana artis yang menciptakannya telah menggunakan darahnya sendiri bercampur dengan cat, dan telah membunuh diri tidak lama selepas menyelesaikannya. Dia mengaku mendengar suara dan tangisan apabila lukisan itu dipaparkan dan melihat bayangan seorang lelaki di rumahnya, itulah sebabnya dia mengunci diri di loteng.

Setelah Robinson mengambil lukisan itu ke rumah beliau, beliau dan keluarganya mulai mengalami jenis yang sama fenomena menyeramkan. Anaknya terjatuh dari tangga, isterinya merasakan sesuatu membelai rambutnya, dan mereka melihat seorang bayangan lelaki dan mendengar menangis.

Robinson memutuskan untuk meletakkan kamera semalaman untuk cuba untuk menangkap beberapa peristiwa aneh di pita. Video YouTube Robinson menunjukkan pintu berdentum sendiri, asap yang tiba-tiba muncul, dan lukisan itu jatuh dari dinding tanpa sebab.


Dengan ketakutan, Robinson segera meletakkan lukisan itu di ruang bawah tanah, tetapi beliau tidak berminat untuk menjualnya.


 "Chair of Death"
The Cursed 'Chair of Death' Kills All Who Sit in It

Pada 1702, pembunuh yang disabitkan bernama Thomas Busby hendak digantung atas kejahatannya. Permintaan terakhir beliau adalah untuk makan buat kali terakhir di pub kegemarannya di Thirsk, England. Beliau selesai makan, berdiri, dan berkata, "Semoga kematian mengejut datang kepada sesiapa yang berani duduk di kerusi saya."

Kerusi itu kekal di pub selama berabad-abad, dan pelanggan sering akan mencabar satu sama lain untuk duduk di tempat duduk yang disumpah itu. Semasa Perang Dunia II, juruterbang dari pangkalan berhampiran sering kunjungi pub itu, dan penduduk tempatan menyedari bahawa tentera yang duduk di kerusi tidak pernah kembali dari perang.

Pada tahun 1970, seorang tukang batu diuji nasibnya di kerusi panas itu, hanya untuk mati pada petang itu yang sama dengan jatuh ke dalam lubang di tapak kerja. Setahun selepas itu, roofer yang duduk di atasnya meninggal dunia selepas bumbung di tempat dia bekerja runtuh. Apabila wanita pembersih pub ini tersandung dan jatuh ke kerusi, dia meninggal dunia tidak lama selepas itu tumor otak.

Senarai ini berterusan, dan akhirnya pemilik pub memindahkan kerusi ke dalam ruangan bawah tanah. Malangnya, walaupun disimpah di bawah tanah, kerusi itu membawa maut kepada seorang lelaki pengankut barang yang duduk di atasnya kerena penat apabila dia terbunuh dalam kemalangan kereta pada hari yang sama.

Akhirnya, pemilik pub menyumbangkan kerusi untuk muzium tempatan pada tahun 1972. Muzium ini memaparkan kerusi dengan menggantungkannya lima kaki di udara supaya tidak ada orang ayng akan duduk di atasnya.


sumber

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog