Sunday 17 August 2014

Melly Goeslaw malu dengan Allah S.W.T selepas menunaikan umrah

KOMPOSER dan penyanyi Melly Goeslaw cukup terkenal dengan imej eksentriknya. Tidak kira di atas pentas mahupun dalam klip video, peminat sudah terbiasa dengan fesyen sarat yang sering diperagakan olehnya.

Justeru, apabila pelantun lagu Lelaki Idaman ini mengambil keputusan untuk berhijab sepenuhnya selepas mengerjakan umrah sekitar tiga bulan yang lalu, ramai antara peminatnya yang terkejut dengan perubahan drastik tersebut.
Ketika berkesempatan bertemu dengannya pada majlis pelancaran drama bersiri Cinta Ibadah di Hotel Best Western Premier, Bangsar, Kuala Lumpur baru-baru ini, Melly memberitahu, dia mengenakan hijab bukan atas sebab terpaksa atau disuruh, tetapi, keputusan itu dibuat atas kerelaan hatinya sendiri.
"Sejujurnya, saya ingin mengenakan hijab selepas mengerjakan umrah kali pertama pada tahun 2011. Tetapi, niat itu terhenti selepas saya berdolak-dalik memikirkan reaksi peminat pada waktu itu.
"Peminat sudah sedia maklum mengenai cara saya berfesyen dan pada waktu itu saya bimbang jika mereka tidak dapat menerima saya sebagai penyanyi yang menutup aurat sepenuhnya," ujar Melly.
Namun, penyanyi yang pernah menulis cerita pendek berjudul Tentang Dia ini mengakui, sebaik sahaja dia pulang ke negaranya usai mengerjakan umrah buat kali yang kedua, hatinya berasa malu kepada Allah S.W.T apabila mahu membuka aurat.
"Saya berasa malu kepada Allah. Selama ini, saya sering mengabaikan perkara yang berkaitan dengan penjagaan aurat. Apatah lagi jika ia adalah kewajipan yang perlu dituruti oleh setiap umat Islam.
"Jadi, saya terus mengambil keputusan untuk menutup aurat dan mengenakan hijab sepenuhnya. Saya yakin, mengenakan hijab atau tidak, rezeki saya telah ditentukan oleh Allah. Semoga saya terus kekal sebegini dan sentiasa beristiqamah," tutur Melly sambil memberitahu dia kini berasa lebih tenang selepas berhijrah.
Lirik positif
Ketika ditanya tentang perubahan lanskap muzik garapannya, Melly berkata, dia mungkin lebih memilih dan selektif dalam menentukan genre yang bakal dibawanya dalam albumnya akan datang.
Melly menambah, dia juga akan menekankan penggunaan bahasa yang membawa maksud positif dalam penulisan lirik bagi setiap lagunya.
Begitupun, Melly menegaskan, dia masih kurang arif tentang istilah keagamaan dan belum bersedia untuk mencipta lagu-lagu ketuhanan yang sarat dengan penggunaan istilah arab.
"Saya belum sampai ke tahap itu. Namun, saya akan belajar perlahan-lahan dan terus memperbaiki karya-karya saya pada masa hadapan," ujarnya lagi.
Dalam perkembangan lain, Melly telah diberi tanggungjawab oleh pihak Astro untuk mencipta lagu runut bunyi bagi drama bersiri Cinta Ibadah berjudul Cinta Dan Ibadah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog