Thursday 5 March 2015

Suku Polahi: Kaum Yang Mengamalkan Sumbang Mahram


Bagi masyarakat umum , berkahwin dengan saudara kandung merupakan adalah sebuah larangan, dan bahkan tidak boleh dibiarkan . Namun , Pekara itu tidak berlaku bagi suku Polahi di pedalaman Gorontalo .


Mereka hingga saat ini hanya berkahwin dengan sesama saudara mereka . " Tidak ada pilihan lain. Kalau di kampung banyak orang , di sini hanya kami .

Jadi kahwin saja dengan saudara , " ujar Mama Tanio , salah seorang perempuan Suku Polahi yang ditemui di Hutan Humohulo , Gunung Boliyohuto , Kecamatan Paguyaman , Kabupaten Boalemo , minggu lalu .

Suku Polahi merupakan suku yang masih hidup di pedalaman hutan Gorontalo dengan beberapa kebiasaan yang primitif . Mereka tidak mengenal agama dan pendidikan , serta cenderung tidak mahu hidup bersosial dengan warga lain .

Walaupun beberapa keluarga Polahi sudah mula membina tempat tinggal tetap , tetapi kebiasaan nomad mereka masih ada . Polahi akan berpindah tempat , jika salah satu dari keluarga mereka meninggal .

Pekara biasa bagi mereka seorang ayah mengahwini anak perempuannya sendiri , begitu juga seorang anak lelaki kahwin dengan ibunya sendiri.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog