Tuesday 25 November 2014

Inilah Sekolah Tertua Di Dunia Yang Masih Wujud!

 

Sekolah tertua di dunia itu ada di negeri China, Tepatnya di Chengdu, ibu kota provinsi Sichuan, salah satu provinsi terbesar di China. Chengdu Shishi High School adalah sekolah tertua di dunia ini, diperkenalkan pertama kali pada masa Dinasti Han pada sekitar tahun 143 141 sebelum Masehi!.


Chengdu Shishi High School ini ditubuhkan oleh Gubernur bernama Wen Wang. Diberi nama Chengdu Shishi yang mempunyai arti Stone House kerana bahan pembinaan yang digunakan untuk sekolah ini dari batu. Chengdu Shishi High School ini sempat hangus kerana kebakaran tapi diubahsuai kembali oleh Dinasti Ming pada tahun 194 selepas Masihi.


 

Kini, sekolah ini mempunyai reputasi yang sangat baik dalam prestasi secara provinsi maupun nasional. Boleh dilihat dari sejarahnya bagaimana mereka berjaya menghantar 100% anak didikannya untuk masuk ke kampus atau universiti pilihan. Selain itu sekolah ini juga punya prestasi telah memenangi 36 anugerah di bidang sains sejak 2000. Pada tahun 2008, 2 pelajar mereka berjaya mendapatkan kedudukan 1 dan 2 dalam ujian penerimaan masuk universiti di wilayah Sichuan.



Selain itu, sekarang sekolah ini sudah mempunyai kurang lebih 300 tenaga pendidik dan juga 3,000 pelajar dari umur 16-18 tahun. Atmosfera di sekolah ini juga sangat menyokong teciptanya prestasi anak-anak didiknya. Ada kantin sendiri, klinik, perpustakaan yang lengkap, kemudahan multimedia di setiap bilik kelas



sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog