Wednesday 10 September 2014

Lelaki Maut Dibaham Jerung Putih


Australia: Paul Wilcox, seorang ekspatriat British berusia 50 tahun, telah dibunuh oleh yu semasa berenang pantai di Australia di Byron Bay, destinasi pelancongan yang popular di Australia, manakala isterinya berada di pantai semasa kejadian itu.

Paul telah pergi berenang pada pertengahan pagi semasa ombak lembut dan tidak jauh dari pantai di yang terlindung dipanggil Beach Clarke, dianggap sebagai salah satu tempat paling selamat sepanjang pantai. 

Tidak lama selepas jam 10.30 pagi, dia telah digigit di atas lutut oeh apa yang dipercayai yu putih sepanjang 13-kaki. Beliau telah diheret ke pantai di mana isterinya 24 tahun, Victoria Wilcox, yang menyaksikan kejadian itu dan para pemyelamat yang cuba menyelamatkan nyawa lelaki itu.

Seorang pengkayak Mark Hickey, yang membantu dalam menyelamat, berkata bahawa jerung yang mengigit Paul dilihat datang semula untuk menyerang lagi.

"Saya melihat apa yang kelihatan seperti rumpai laut tetapi ia adalah darah di dalam air," kata Encik Hickey, seorang peguam. 

Polis berkata, mereka percaya Encik Wilcox telah dibunuh oleh yu putih besar. Jerung sepanjang 13 kaki telah diihat mengintai di kawasan itu selepas serangan dan dikejar oleh pihak berkuasa di luar menggunakan jet ski. 


Selepas serangan itu, pihak berkuasa menutup pantai di Byron Bay selama 24 jam. Kawasan ini adalah salah satu destinasi pantai yang paling popular di Australia dan menarik lebih daripada satu juta pengunjung setahun, termasuk lebih 30,000 dari Britain, yang merupakan sumber terbesar pelawat asing. 

Serangan jerung adalah biasa di rantau ini tetapi serangan jarang berlaku, dengan kematian terakhir dipercayai berlaku 21 tahun yang lalu. Pantai itu tidak diawasi oleh pengawal kehidupan semasa serangan kerana rondaan pra-musim panas tetap tidak bermula sekali lagi sehingga minggu depan. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog