Monday 8 September 2014

10 Perkara Yang Mempengaruhi Alergik Atau Alahan

Adakah kadang-kadang hidung anda tiba-tiba berair dan bersin pada waktu pagi dan malam dan mata gatal? Itu bermakna anda ada alahan atau allergies. Bercakap kepada mana-mana pesakit alahan dan mereka akan bersetuju ia tidak pernah menyenangkan. Matlamat anda adalah untuk mengurangkan reaksi anda sebanyak mungkin, tetapi anda mungkin tidak sedar bahawa tabiat harian yang seolah-olah tidak berbahaya atau benda di persekitaran anda boleh membuat gejala-gejala anda lebih teruk lagi.

Buah-buahan yang dihasilkan dari proses debunga/ pollen

Jika anda bersin dan, anda juga boleh mempunyai masalah makan beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia dipanggil sindrom lisan-alergi (OAS), dan Asma dan Alahan Yayasan Syarikat menganggarkan sehingga satu pertiga daripada pesakit alahan debunga mungkin terjejas. Anda boleh menyalahkan protein yang terdapat pada permukaan sesuatu hasil mentah, termasuk epal, tomato dan tembikai.  Ini biasanya membawa kepada simptom gatal tekak dan mulut dan juga batuk. Jadi kalau ada rasa-rasa nak makan tomato atau epal, kupas dulu kulit ya,

Contact Lenses/ Kanta Sentuh

Kanta sentuh lembut terutamanya terdedah kepada debunga atau asap, kerana mereka telap. Kanta lembut membolehkan lebih banyak oksigen meresap tetapi boleh menyerap apa-apa dalam mata. Sebab tu setiap kanta lekap ada tempoh masa dia. Kalau yang murah jangka masa dia sebulan atau dua. Yang bagus pula akan bertahan sehingga setahun. Kalau sudah habis tempoh seeloknya dibuang. Air di dalam bekas kanta lekap pula perlu selalu diganti. Kalau sekali pakai ada merah-merah atau mata pedih, lupakanlah hasrat nak pakai kanta lekap.


Stress/ Tekanan

Stress juga boleh menyebabkan alahan bertambah teruk. Jadi cuba elakkan stress. Cuba bertenang atau berehat.

Mengambil Ubat-ubatan Yang Salah

Di Farmasi terdapat berpuluh-puluh ubat untuk dipilih dan semua menjanjikan untuk menyembuhkan resdung dan bersin. Tetapi kebanyakan ubat terdapat dalam dua kategori: antihistamin dan dekongestan. Antihistamin biasanya melegakan bersin, gatal dan hidung berair, manakala kesesakan dekongestan mengelakkan bengkak di saluran hidung surut. Sesetengah pilihan kedai ubat mungkin datang dibungkus dengan kedua-duanya, tetapi anda hanya perlu menggunakan decongestant jika hidung disumbat di samping gejala-gejala anda yang lain. Jika gejala berterusan mengganggu, itu apabila anda benar-benar harus melihat pakar alergik.


Minyak Wangi Dan Lilin

Apa-apa sahaja bentuk  wangian boleh merengsa lapisan kelopak mata dan saluran hidung. Ia termasuk minyak wangi, lilin wangi, kemenyan dan hiasan bercuti. Sama ada anda di kedai jabatan atau berjalan di sebatang jalan, ia adalah hampir mustahil untuk mengelakkan setiap bau di luar sana, jadi pertahanan terbaik anda adalah untuk menghapuskan perengsa dari rumah anda dan untuk mengubati diri anda untuk meringankan gejala.


klorin

Berenang di kolam berklorin dan walaupun hanya duduk berhampiran boleh memburukkan lagi alahan. Kolam tertutup adalah lebih buruk kerana klorin yang terkandung dalam ruang yang lebih kecil.


Pakaian anda

Pakaian  terutamanya yang diperbuat daripada kain kasar atau melekit seperti bulu - berpaut kepada habuk dan debunga dan boeh menyebabkan alahan bertambah teruk. Basuh selepas setiap memakai adalah penting. Anda juga boleh mempertimbangkan untuk mencuci pakaian anda di dalam air panas - orang yang membasuh pakaian mereka di dalam air 140 darjah mempunyai sedikit alergi pada pakaian mereka daripada orang-orang yang membersihkan baju di dalam air sejuk.



Mandi Di Waktu Pagi

Debunga bukan sahaja berpaut kepada pakaian anda. Ia juga melekat pada kulit dan rambut. Jika anda bangun setiap pagi dengan hidung tersumbat, mandi sebelum tidur akan membantu membersihkan alergi yang terkena kepada badan anda. Tidak boleh hidup tanpa mandi pagi anda? Pastikan sekurang-kurangnya basuh rambut dan basuh muka anda sebelum anda pergi tidur.

Cuaca

Alahan anda mungkin menjadi lebih teruk pada hari-hari kering, cerah dan berangin. Mengapa? Kerana mereka adalah keadaan yang ideal untuk pokok-pokok untuk melepaskan debunga, bermakna lebih dari itu akan berada di dalam udara. Digabungkan dengan angin meniup debunga di sekeliling, yang membuat untuk hari yang tidak baik untuk alahan. Hari renyai dan mendung juga boleh menjadi musuh alahan. Hari ribut yang paling mesra kepada penghidap alergi: Hujan lebat membasuh debunga dari udara, memberikan kelegaan sementara.

Merokok

Para penyelidik mendapati bahawa tahap antibodi IgE alergen adalah 16.6 kali lebih tinggi di kalangan mereka yang terdedah kepada kedua-dua asap rokok dan ragweed daripada yang terdedah kepada ragweed dan udara bersih. Sama seperti lilin dan minyak wangi, asap adalah perengsa yang boleh kucar-kacir dengan saluran pernafasan anda, jadi ia adalah yang terbaik untuk mengekalkan pendedahan anda kepada minimum.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog