Tuesday 26 August 2014

"Penerbangan saya yang paling susah, sepanjang 33 tahun saya bekerja,"- Kapten MH6129

Captain Datuk Missman Leham said the flight to bring home the remains of Flight MH17 was the most emotional for him in his 33 years as a pilot. — Reuters pic
SEPANG, 24 Ogos - Bagi  ketua juruterbang Kapten Datuk Missman Leham, membawa pulang 20 mayat mangsa daripada Malaysia Airlines (MAS) MH17 Penerbangan pesawat tragedi pada hari Jumaat, adalah tugas yang paling sukar sejak menyertai MAS, kira-kira 33 tahun yang lalu.

Beliau berkata penerbangan 12 jam juga merupakan yang paling emosi untuk dia kerana dia tahu secara khasnya siapa penumpang dalam MH6129.

Missman tahu sebahagian daripada mereka secara peribadi.

"Sudah berasa sedih sejak dua, tiga hari sebelum berlepas, kerana kami tahu ini adalah penerbangan yang paling penting dan ditunggu-tunggu oleh ramai, khususnya untuk kaum keluarga mangsa," katanya ketika ditemui selepas majlis untuk menghormati mangsa-mangsa tragedi Penerbangan MH17 di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa KL di sini hari ini.

Walau bagaimanapun, Missman bersyukur kerana penerbangan yang membawa 20 mayat telah dimudahkan, bukan sahaja dari segi cuaca yang baik dan juga kerjasama dari semua negara dia terbang ke atas.

Beliau berkata setiap negara yang dilalui Penerbangan MH17 memberikan penghormatan tinggi mengetahui penerbangan itu membawa kargo yang sangat penting.

"Sebagai contoh, di Iran. Biasanya, mereka akan menuntut untuk nombor penyertaan semasa lalu di negara itu, tetapi kali ini, komunikasi mereka datang awal.

"Mereka memaklumkan kepada kami 'tiada nombor kemasukan keperluan, anda (pesawat) boleh lalu".

Mereka telah sentiasa begitu tegas dalam hal ini, tetapi tidak pada hari itu, "katanya.

Mengimbas semasa beliau mengemudi pesawat, Missman berkata beliau membaca Al-Fatihah tanpa henti untuk mangsa Islam dan bertafakur seketika untuk orang-orang yang bukan beragama Islam.

"Sebelum kami bertolak, saya 'bertemu' mereka (mayat). Saya bercakap dengan mereka sambil berkata Hakimi (MH17 pembantu juruterbang Ahmad Hakimi Hanapi) dan rakan-rakan, kami akan membawa anda kembali. Anda akan bertemu dengan orang tersayang, "katanya.

Missman dibantu oleh Kapten Bakri Othman dan Kapten Zaim Khalid dan pegawai penerbangan Yap Yoon Kong.

Ketika ditanya apa yang mungkin telah mendorong beliau untuk memikul beban, Missman berkata adalah mungkin kerana MAS mahu seorang juruterbang kanan untuk terbang pesawat.

Oleh kerana dia telah diberi arahan, Missman berdoa secara berterusan untuk penerbangan yang lancar dan tak banyak masalah.

"InsyaAllah, doa saya telah dijawab," katanya.

Pesawat MH17, dengan 298 penumpang dan anak kapal dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dipercayai telah ditembak jatuh di rantau Donetsk, timur Ukraine pada 17 Julai.

Seramai 43 daripada mereka terbunuh dalam kejadian itu. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog