Thursday 28 August 2014

Doktor warga Malaysia yang ketagih seks dihantar pulang ke Malaysia dari Australia

Australia’s Minister of Immigration and Border Protection Scott Morrison during a working visit to Malaysia, at the Malaysian Maritime Enforcement Agency office in Putrajaya February 5, 2014. Morrison confirmed that a Malaysian-born doctor has been deported home following his conditional release from prison. — Reuters pic
KUALA LUMPUR, 28 Ogos - Seorang doktor kelahiran Malaysia yang sebelum ini disabitkan atas kematian dua orang pelacur yang berkaitan dengan dadah di Australia telah dihantar pulang rumah dengan pembebasan bersyarat dari penjara, Menteri Imigresen Negara Scott Morrison mengesahkan. 

Menurut Daily Telegraph Australia hari ini, Dr Suresh Nair, yang telah dilaporkan menghabiskan puluhan ribu dolar untuk ketagihan seks dan kokain, meninggalkan Australia pada Selasa. 

Pakar bedah otak yang dibesarkan di Australia tetapi masih warganegara Malaysia, kata laporan itu. 

"Saya mengambil serius peranan saya dalam melindungi masyarakat Australia dari risiko bahaya oleh bukan warganegara yang terlibat dalam perlakuan jenayah," Morrison dipetik berkata oleh The Daily Telegraph Australia. 

Ia telah dilaporkan sebelum ini bahawa Morrison telah membatalkan visa Dr Suresh sehari sebelum pelepasan parol beliau pada 31 Julai. 

Pada bulan Februari 2009, seorang pelacur berusia 23 tahun Victoria McIntyre meninggal dunia di apartmen mewah Suresh kerana berlebihan kokain. Doktor itu kemudiannya mengaku telah memberi dadah kepada pelacur itu.

Mayat pelacur Brazil yang berusia 22 tahun yang telah lama mereput, Domingues Zaupa, yang juga meninggal dunia akibat dos berlebihan kokain di pangsapurinya pada November 2009. Suresh dipenjara pada tahun 2011 untuk atas tuduhan membunuh. 

Beliau yang dikenakan hukuman penjara lima tahun dan tiga bulan dilaporkan dipendekkan selepas membuat  rayuan. 

Beliau sebelum ini telah dilarang daripada hospital awam di Sydney selepas ujian dadah kepadanya pada tahun 2004 memberi keputusan yang positif pada kokain. 

Tetapi dia kemudian terus bekerja di sebuah hospital swasta pada September 2009 selepas lembaga perubatan negeri menganggap dia layak untuk menjalankan pembedahan. 

Seorang pakar psikiatri dalam laporan Mei 2009 telah memberitahu kepada Penjagaan Kesihatan Suruhanjaya Aduan bahawa Dr Suresh layak untuk beroperasi kerana dia telah pulih daripada masalah kokain dan alkohol.

Selepas kematian Zaupa pada November 2009, lesen perubatan Dr Suresh telah dibatalkan oleh lembaga perubatan New South Wales (NSW).

Dr Suresh juga dikatakan telah menjalankan pembedahan tulang belakang yang cuai dan telah menyebabkan pesakit berada dalam kesakitan yang amat dalam jangka masa yang panjang. 

sumber: themalaymailonline.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog