Thursday 18 December 2014

10 Ibu Yang Pelik dan Unik Di Dunia!

Ibu Kepada Bayi-bayi Kembar Yang Paling Banyak (8 Bayi)

Dikenali sebagai 'Octomom' oleh media, Nadya Denise Doud-Suleman Gutierrez mendapat perhatian antarabangsa selepas dia melahirkan octuplets pada Januari 2009.  Suleman, seorang ibu tunggal yang menganggur, sudah mempunyai enam anak-anak lain di rumah pada masa itu, dan bersama-sama dengan octuplets, mereka semua dikandung melalui di- vitro, yang telah membawa kepada banyak kontroversi.

Ibu Yang Paling Muda Dalam Sejarah(5 Tahun)

Lina Medina: Ibu termuda disahkan dalam sejarah perubatan, melahirkan anak pada usia lima tahun, tujuh bulan dan 21 hari. Dilahirkan di Ticrapo, Peru, Medina telah dibawa ke hospital oleh orang tuanya pada usia lima tahun berikutan peningkatan saiz perut. Beliau pada asalnya dianggap mempunyai tumor, tetapi doktor beliau menentukan beliau adalah pada bulan ketujuh kehamilan. Dr Gerardo Lozada membawanya ke Lima, Peru, untuk mendapat pengesahan pakar lain bahawa Madinah mengandung sebelum menjalankan pembedahan.

Satu bulan setengah kemudian, pada 14 Mei 1939, dia melahirkan seorang bayi lelaki yang melalui pembedahan caesarean kerana pelvis Medina yang masih kecil kecil. Pembedahan dilakukan oleh Dr. Lozada dan Dr Busalleu, dengan Dr. Colareta menyediakan anestesia. Kesnya telah dilaporkan secara terperinci oleh Dr Edmundo Escomel dalam jurnal perubatan La Presse Médicale, termasuk butir-butir tambahan yang haid Medina telah berlaku semasa usianya lapan bulan (atau 2 1/2 tahun menurut artikel yang lain) dan bahawa dia mempunyai pembangunan payudara pada usia empat.


Ibu Paling Tua Dalam Sejarah Yang Melahirkan Anak Buat Kali Pertama(70 Tahun)

Selepas menunggu lebih 40 tahun untuk anak pertamanya, indian Rajo Devi Lohan melahirkan anak pada bulan November 2008, pada usia 70. Beliau merancang untuk menyusukan dia selama sekurang-kurangnya tiga tahun.


Ibu Dengan Kelahiran Yang Paling Banyak(69 anak)

Menurut Guinness Book of Records, ibu paling prolifik dalam sejarah adalah petani dari Shuya, Rusia, yang hanya dikenali sebagai "isteri Feodor Vassilyev", yang melahirkan tidak kurang daripada 69 kanak-kanak dalam abad ke-18, daripada 27 kehamilan.

Lelaki Pertama Yang Menjadi Ibu Di Dunia

Lelaki pertama untuk menjadi seorang ibu, Thomas Beatie dilahirkan seorang wanita. Beliau menjalani pembedahan dan rawatan hormon sepuluh tahun yang lalu dan telah sejak hidup sebagai seorang lelaki di Oregon. Isterinya yang berusia 34 tahun itu, Nancy, tidak dapat hamil kerana histerektomi jadi Beatie memutuskan untuk mempunyai bayi sendiri, menggunakan sperma penderma dan telur Beatie sendiri.


Ibu Tertua Yang Melahirkan Kembar(70 tahun)

Benar-benar berazam untuk mempunyai seorang anak lelaki, Omkari Panwar yang berusia 70 tahun menjadi ibu tertua kepada anak-anak kembarnya. Bersama-sama dengan suaminya Charan Singh Panwar, 77, mereka membayar untuk rawatan IVF --vital untuk menghasilkan waris lelaki kepada keluarga ini selepas menjual kerbau mereka, menggadaijanjikan tanah mereka, menghabiskan wang simpanan mereka dan mengambil pinjaman kad kredit . The Panwars sudah mempunyai dua orang anak perempuan dewasa, dan lima cucu, tetapi mereka hanya mahu anak lelaki ... dan mendapat dua.


Ibu Tumpang Yang Paling Banyak Lahirkan Bayi(12 Bayi)

Ibu tumpang Carole Horlock, 42, telah melahirkan 12 bayi dalam 13 tahun - termasuk kembar tiga, menetapkan rekod dunia untuk ibu tumpang yang paling prolifik. Beliau memberitahu program ABC News "20/20." : "Apabila saya mula menjadi ibu tumpang, saya harapkan untuk melakukannya hanya sekali," katanya. "Saya tidak memandang masa lalu itu. Tetapi saya melakukannya begitu banyak. Sebelum saya melahirkan bayi saya sudah berasa mahu melakukannya sekali lagi." 

Horlock tidak membuat sebarang tuntutan ke atas ibu bapa yang kembar tiga selain meminta surat tahunan dan gambar supaya dia dapat tahu perkembangan mereka. Tetapi pengalaman ibu tumpang dia tidak semua positif. Bapanya jarang bercakap dengan dia kerana berasa tertekan menganggap Carole telah memberi cucu-cucunya kepada orang lain.

Ibu Paling Kecil Di Dunia

Stacey Herald, yang hanya 2ft 4in tinggi, diberitahu bahawa hamil boleh membunuh dia, tetapi dengan beraninya dia mencabar doktor untuk mempunyai dua bayi.. Stacey yang berusia 35 tahun dari Dry Ridge, Kentucky di Amerika Syarikat mengalami Osteogenesis imperfecta, yang menyebabkan tulang rapuh dan paru-paru kurang berkembang dan bererti beliau gagal untuk berkembang.

Disebabkan ketinggiannya, dia tidak dapat memegang anak perempuannya kerana perutnya yang besar. Dia juga perlukan pertolongan suaminya untuk melakukan beberapa perkara di dalam rumahnya. Dia juga mengaku mengandung menyebabkan dia berasa tidak selesa dan menyebabkan dia terlantar di atas katil selama berminggu-minggu. Namun, Stacey dan suaminya masih mahukan lebih ramai anak.


Ibu Kepada Bayi Yang Paling Kecil Di Dunia

Mahajabeen Sheikh melahirkan Rumaisa Rahman pada 19 September 2004 di Pusat Perubatan Universiti Loyola. Bayi ditimbang hanya 8.6 oz dan hanya 10 inci panjang dan digantikan Madeline Mann, dilahirkan pada tahun 1989, sebagai bayi paling kecil di dunia. Pada 1.3 auns lebih kecil daripada Madeline Mann, Rumaisa Rahman ditimbang kurang daripada satu tin bir. Beliau dilahirkan 25 minggu dan enam hari dalam kehamilan ibunya.

Dia mempunyai kembar, Hiba, yang ditimbang £ 1 4 auns ketika lahir. Rumaisa, yang tinggal bersama ibu bapanya dan kakak kembar, Hiba, di Hanover Park, beratnya hanya 8.6 auns di kandungnya tetapi kini berat sihat £ 15, beritahu pegawai-pegawai di Pusat Perubatan Universiti Loyola di Maywood.

Ibu Dengan Jarak Lahirkan Anak Paling Jauh Dalam Sejarah(41 Tahun)

Elizabeth Ann Buttle mempunyai dua orang anak, Belinda dan Joseph, yang tiada apa yang istimewa dalam dirinya. Belinda Buttle lahir pada 19 Mei 1956 apabila Elizabeth Ann Buttle adalah 19 tahun. Bahagian menakjubkan ialah tempoh antara kelahiran Belinda dan Joseph, ia adalah tempoh yang paling lama antara kelahiran.

Joseph Buttle lahir pada 20 November 1997 apabila Elizabeth Ann Buttle adalah 60, selang 41 tahun 185 hari. Ini bermakna kakak Joseph sudah layak dipanggil nenek!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog