Tuesday 16 December 2014

10 Haiwan Terkecil Di Dunia!!


Anjing Terkecil  di Dunia: 12.4 cm tinggi

Pada berat 1kg dan 12.4cm tinggi, Ducky, yappy Chihuahua dari Charlton (Massachusetts, Amerika Syarikat), memegang Rekod Dunia Guinness untuk anjing hidup terkecil di dunia (ketinggian). Ducky berjaya mengalahkan Danka Kordak Slovakia, seekor Chihuahua yang diukur 14.9cm tinggi. 



Ular Terkecil di Dunia: 10.1 cm


Leptotyphlops carlae adalah spesies terkecil di dunia ular, dengan ular dewasa purata hanya di bawah empat inci panjang. Spesis ini dijumpai di pulau Caribbean Barbados. Rupanya adalah nipis seperti mi spageti dan cukup kecil. Spesis ini ditemui oleh Blair Hedges.


Ikan Terkecil di Dunia: 7.9 mm


Pada Januari 2006, ikan terkecil di dunia ini ditemui di pulau Sumatera di Indonesia.. Ia adalah vertebrat terkecil di dunia dengan hanya 7.9 mm panjang.

Kuda Terkecil di Dunia: 43.18 cm

Kuda kecil ini dilahirkan oleh Paul dan Kay Goessling, yang pakar dalam pembiakan kuda kecil. Walaupun Thumbelina dari baka yang sememangnya kecil: dia dianggap kerdil dari baka tersebut. Dengan hanya 35.56cm tinggi, Thumbelina yang berusia lima tahun adalah kuda terkecil di dunia.


Kucing Terkecil di Dunia: 15.5 cm tinggi and 49 cm panjang

Inilah dia Mr Peebles, kucing yang terkecil di dunia. Dia tinggal di pusat Illinois, berusia dua tahun, dan berat kira-kira 136kg adalah kucing yang paling kecil di dunia! Kucing paling kecil ini telah disahkan oleh Guinness Book of World Records pada 2004.

Hamster Terkecil di Dunia: 2.5 cm 

Hanya sedikit lebih besar daripada sekeping syiling, PeeWee adalah hamster yang paling kecil di dunia. Dengan berat kurang daripada satu auns, hamster emas ini berhenti berkembang apabila dia berusia tiga minggu.

Sesumpah Terkecil Di Dunia: 1.2 cm

The Brookesia Minima adalah spesies sesumpah yang paling kecil di dunia . Yang ini adalah hanya setengah inci. Didapati di lantai hutan hujan  di Madagascar.


Cicak Terkecil di Dunia: 16 mm


Cicak dewasa yang khas dari spesies, yang nama saintifiknya adalah Sphaerodactylus ariasae adalah hanya kira-kira 16 milimeter panjang, dari hujung muncung ke pangkal ekor. Ia berkongsi gelaran "paling kecil" dengan satu lagi spesis cicak bernama Sphaerodactylus parthenopion, ditemui pada tahun 1965 di British Virgin Islands.

Lembu Terkecil di Dunia: 81 cm
Lembu terkecil di dunia adalah baka yang jarang berlaku sesuatu Sapi India dipanggil lembu Vechur itu. Ketinggian purata baka ini lembu adalah 81-91 cm.

Kuda Laut Terkecil di Dunia: 16 mm

Makhluk yang dikenali sebagai Hippocampus denise, biasanya hanya 16 milimeter panjang - lebih kecil daripada kebanyakan kuku. Ada yang didapati hanya 13 mm panjang. H. denise hidup di perairan tropika Lautan Pasifik barat, antara 13 dan 90 meter di bawah permukaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog