Friday 21 November 2014

Inilah Orang Gelandangan Yang Paling Bergaya!


Slavik, seorang lelaki yang berumur 55 tahun kehilangan tempat tinggal Lviv, Ukraine merupakan gelombang dalam feshen gelandangan.Walaupun berpenampilan kusut, dia meletakkan bersama-sama pakaian yang bergaya menggunakan berbagai artikel pakaian yang dia ambil dari tong sampah di bandar dan pusat-pusat bantuan kehilangan tempat tinggal. Beliau menukar pakaian sekurang-kurangnya dua kali sehari dan tidak pernah memakai pakaian yang sama. Beliau juga mengubah gaya rambut dan janggutnya untuk diserasikan dengan feshen pakaiannya, malah dia juga mencukur ketiaknya!

Rutin dandanan Slavik yang unik telah diperkenalkan kepada dunia oleh jurugambar Ukraine Yurko Dyachyshyn. Semasa Yurko sedang menjalankan sebuah projek di pusat bandar dia melihat Slavik mendekati orang asing meminta sedekah dan serta-merta tertarik dengan Slavik. Tidak lama kemudian, Yurko mula mengambil gambar orang gelandangan itu dengan bayaran sebanyak $1 setiap kali berjumpa.


"Slavik adalah orang gelandangan yang paling bergaya di dunia. Beliau adalah seorang gipsi gelandangan tetapi bukan yang biasa, "jelas Yurko. "Cara hidupnya berbeza dari gelandangan lain. Dia tidak membawa banyak beg, juga tidak menggeledah tong sampah. Beliau mempunyai tempat bersembunyi dan tiada siapa yang tahu mengenainya. Dia merahsiakan rumahnya. "

Tetapi Yurko terus mengunjungi Slavik setiap beberapa bulan selama dua tahun. Walaupun ia adalah sukar bagi dia untuk tahu di mana untuk mencari Slavik di khalayak ramai, dia selalu berhasil melihat Slavik akhirnya. Kedua-dua mula menjadi teman. Slavik juga mula mencari Yurko untuk mempamerkan pakaian terbarunya. Kadang-kala Slavik akan hilang sehari dua namun muncul semula dan mencari Yurko di khalayak ramai.

Malangnya, Slavik kali terakhir dilihat pada Januari 2013.























No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog