Thursday 2 October 2014

10 Penemuan Aneh Drt Takeshi Yang Menggemparkan Dunia



Bumi semakin tua, tetapi masih banyak sekali misteri yang belum terungkap yang masih menjadi rahasia alam bagi kita selaku manusia yang mendiami bumi ini. Atau juga mungkin keunikan atau keanehan itu sendiri sebenarnya berada tidak jauh dengan kita.


Dr Takeshi Yamada, pengkaji yang berasal dari Jepun, yang melakukan kajian dan perjalanan yang mungkin sudah mengelilingi sebahagian dari dunia ini, menemukan 10 makhluk aneh yang mengegarkan dunia ilmu pengetahuan.




Mari kita lihat semua penemuan aneh dan ajaib dari Dr Takeshi Yamada :




1. Vampire Monkey




Salah satunya adalah monyet vampire di China. Seperti yang kita ketahui tentang vampire, maka hidup monyet vampire ini tergantung dari menghisap darah makhluk lain. Yang menjadi keunikan dari mahluk ini adalah, setiap pergerakkan dan aktivitinya sebahagian besarnya banyak menggunakan tangan, sepertimana manusia. Spesies ini diyakini sebagai mata rantai yang terputus dari evolusi manusia sehingga berbentuk seperti sekarang. Keunikan yang lainnya, mahkluk ini membuat sarangnya sama seperti burung, dengan cara menenun sarangnya.




2. Siput Cupachabra (cupachabra snail)




Penemuan berikutnya adalah keong raksasa yang ditemui oleh Dr Takeshi Yamada dari laut terdalam. Kakinya yang mirip seperti chupacabra, oleh kerana itu diberi nama siput chupacabras.




3. Giant Carniverous Snail




Penemuan selanjutnya adalah siput pemakan daging yang terbesar di dunia yang ditemui pada awal tahun 2007. Siput ini juga mempunyai senjata maut, iaitu racun yang dikatakan boleh membunuh mangsa.




4. Blue Merman




Salah satu penemuan yang mengerikan adalah blue merman yang ditemui di Pulau Sado. Spesis ini mirip spesies kadal atau bunglon. Tangan makhluk ini berbahaya yang boleh mengembang. Apabila usianya semakin bertambah, makhluk ini akan menjadi mirip seperti kodok.




5. Bayi aneh (two headed)




Mumia bayi berwajah dua ini kini berada di Musium kedoktoran di Coney Island Hospital.




6. Ular Laut Raksasa (Giant Sea Serpent)




Penemuan ular laut raksasa di dasar laut Pulau Awaji.




7. Ancient Horsea Crabs (Kepiting Ladam).




Dua spesies baru kepiting ladam yang dikatakan hidup masa pra sejarah sekitar 400 juta tahun lalu. Beberapa waktu yang lalu kepiting purba ini ditangkap oleh kumpulan pengkaji dasar laut dari Universitas Higashi Osaka Jepun. Masih ada 4 spesies epiting purba yang dikatakan hidup 250 juta tahun lalu.




8. Semut Berwajah Manusia (Human Faced Ants)




Semut berwajah manusia. Ada banyak semut-semut berwajah manusia yang ditemukan di India, melebihi di negara manapun. Salah satu contohnya adalah yang dimiliki dr Takeshi Yamada yang merupakan hasil ekspedisi tahun 2004. Coney Island Anthropoliogical Institute juga memiliki koleksi ini.




9. ST.Helena Giant Earwig




Makhluk yang berasal dari St Helena ini, dikatakan telah pupus pada beberapa dekad yang lalu kerana pembangunan pelabuhan udara antarabangsa di sana. Para ilmuwan dan pemerhati entomologists melakukan protes dalam beberapa tahun terakhir pembangunan sebelum pupusnya spesies ini. Kajian yang dipimpin oleh Dr Takeshi Yamada pada 2005 menemukan beberapa spesies baru earwigs raksasa. Kajian ini merupakan sebahagian dari program yang dilakukan di Coney Island University.




10. Duyung Fiji (Fiji Mermaid)




Makhluk dengan kaki mirip putri duyung ditemukan di Shikoku, Jepun. Dipanggil Ningyo Shinko kerana makhluk tersebut dianggap oleh masyarakat setempat sebagai kiriman para dewa. Banyak tempat keramat agama Shinto dan kuil Buddha mengabadikan Duyung ini sebagai makhluk suci.






Sumber: Jelajahunik.us

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog