Tuesday 9 December 2014

Bapa Sanggup Jadi Beg Tinju Bagi Mendapatkan Wang Untuk Rawatan Anaknya


Dalam usaha untuk mengumpul wang untuk rawatan anaknya yang menghidap penyakit leukimia, seorang lelaki di China menjadikan dirinya sendiri sebuah beg tinju, menawarkan pejalan kaki di Beijing peluang untuk memukulnya dalam pertukaran untuk 10 yuan ($ 1.6).


Bapa muda itu mula dikesan pada jalan-jalan di Beijing pada 27 November, memakai t-shirt yang ditulis "beg menumbuk manusia, 10 yuan setiap satu tumbukan". Di hadapannya terdapat sebuah kotak derma ditutup dengan sijil diagnosis hospital yang membuktikan anaknya menghidap leukemia, supaya orang ramai boleh tahu bahawa cara gilanya untuk mendapatkan duit dengan tujuan yang baik, bukan untuk gurauan bodoh.


Kaedah pelik lelaki itu untuk mendapatkan dana segera menarik perhatian media China, yang kemudiannya mendedahkan nama lelaki itu adalah Xia Jun dan dia sememangnya terdesak untuk membantu anak lelakinya yang berusia dua tahun, Guo Guo. Budak lelaki itu telah disahkan menghidap leukemia mieloid pada bulan Julai, dan selepas cuba untuk mendapatkan rawatan di tiga hospital, dia akhirnya dijadualkan untuk pemindahan sum-sum tulang di Beijing. Walau bagaimanapun, prosedur meninggalkan keluarga dengan bil-bil perubatan yang mencecah 700,000 yuan yang mereka tidak mampu untuk membayar.


Pada mulanya, Xia Jun memikirkan untuk mengemis, tetapi dia berasa risau jika orang menganggap dia menipu dan tidak menghiraukan rayuan beliau. Akhirnya, dia memutuskan cara yang lebih radikal mendapatkan wang, sesuatu yang akan membuat orang lain memahami betapa terdesak dia menyelamatkan nyawa anaknya. Maka dia pun menjadi beg menumbuk manusia.


Ia tidak jelas berapa ramai daripada mereka yang menderma wang untuk Guo Guo sebenarnya menumbuk bapanya, tetapi selepas kisahnya muncul di media negara, wang mula mencurah masuk. 

"Terdapat ramai orang yang baik hati datang ke hospital untuk melihat saya anak setiap hari, " kata Jun kepada pemberita. "Kadang-kadang lebih daripada 20 orang akan datang dalam satu hari. Telefon saya selalu kehabisan bateri kerana orang sentiasa menghubungi saya. Saya mungkin terlepas banyak panggilan. " Beliau setakat ini telah dapat mengumpulkan 800,000 yuan dan merancang untuk mendapatkan pekerjaan untuk membayar bil-bil masa depan, sebaik sahaja keadaan anaknya bertambah baik.

Walaupun doktor Guo Guo mengatakan keadaannya terkawal, budak lelaki itu masih mempunyai jalan yang panjang sebelum dia sembuh sepenuhnya. Ia akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua setengah tahun untuk pergi melalui fasa kritikal, termasuk tiga peringkat penolakan, jangkitan dan berulang. Walau bagaimanapun, sebahagian besar dari orang-orang yang menghubungi Xia Jun menawarkan untuk membantu beliau pada masa akan datang juga.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog