Thursday 16 October 2014

Kisah Lelaki Yang Hidup Dan Tidur Bersama Dengan Mayat Isterinya Selama 10 Tahun


Kisah Encik Le Van, 63, yang tidur dengan mayat isterinya selama bertahun-tahun, sehingga menarik minat media tempatan dan antarabangsa beberapa tahun yang lalu. Pentadbiran tempatan meminta dia untuk mengebumikan isterinya tetapi dia enggan. Lelaki ini telah hidup dan tidur dengan isteri yang telah mati selama hampir sepuluh tahun. 

Encik Le Van dari Bandar Ha Lam, Daerah Binh Thang, Wilayah Tengah Quang Nam dan isterinya, Pham Thi Suong tidak suka antara satu sama lain tetapi mereka masih berkahwin. Ibu bapa mereka adalah jiran rapat dan mereka berjanji untuk mengahwinkan anak-anak mereka apabila kanak-kanak membesar. Pasangan itu jatuh cinta selepas perkahwinan mereka dan mereka hidup dalam kebahagiaan. 

"Mereka tukang kayu dan sebuah keluarga kaya tetapi Van terlibat dalam loto haram jadi status ekonomi mereka terus merudum. Namun, cinta mereka masih kekal. Van tidak membenarkan isterinya bekerja keras. Mereka mempunyai tujuh anakk, "kata seorang jiran. 

Kerana hidup kesukaran, Van terpaksa menjual rumah yang luas untuk membina sebuah rumah yang lebih kecil. Beliau juga berhenti pertukangan untuk menjadi pengeksploitasi batu manakala isterinya penjual kemenyan. 

Walaupun cerita Le Van ini bukanlah sesuatu yang baru tetapi ramai yang masih tertanya-tanya tentang sebab mengapa seorang lelaki menggali kubur isterinya untuk membawa pulang mayat isterinya untuk tinggal bersamanya walaupun ditentang oleh jiran dan pihak berkuasa tempatan. Mengapa seorang lelaki yang sihat mempunyai tingkah laku yang ganjil? 

Van sentiasa membersihkan mayat isterinya

Temuramah bersama Van menyatakan "Pada masa itu (Februari 2003), saya bekerja di Central Highlands apabila keluarga saya dipanggil untuk memberitahu saya tentang kematian isteri saya. Saya pulang ke rumah dengan segera dan cuba menghalang orang menanam isteri saya. Seseorang berkata saya gila dan jika mati itu tidak dikebumikan, jiwanya tidak akan disimpan. Jadi saya membiarkan mereka melakukan apa sahaja yang mereka mahu. Satu tahun kemudian, pada malam yang hujan, saya pergi ke tanah perkuburan untuk menggali mayat isteri saya. Saya meletakkan mayat di dalam beg. Takut dikesan, saya menggali lubang kecil, meletakkan beliau di dalam dan mengisinya. "

Sejak itu, beliau tidak dapat tidur pada waktu malam, memikirkan bagaimana untuk membawa pulang isteri yang telah mati. Dia membeli plaster, simen, pasir dan gam dan tinggal di tanah perkuburan kemudian hari untuk membuat patung isterinya kemudian dia meletakkan mayat isterinya menjadi patung. 

"Selepas dua bulan, saya berjaya menyelamatkan isteri saya. Anak-anak saya begitu terkejut apabila saya membawa pulang patung. Pada mulanya mereka hanya memikirkan bahawa kerana saya terlalu merindukan isteri saya sehinggakan saya membuat patung itu. Apabila saya memberitahu mereka kebenaran, mereka panik," Ujar Van.

Anak-anak fikir dia mungkin bergurau tetapi dia membawa mereka ke tanah perkuburan dan menunjukkan mereka keranda yang kosong, hanya selimut yang koyak di dalam. Mereka terkejut. Mereka cuba memujuk Van untuk menanam ibu mereka kembali semasa saudara Van mengkritik dia kerana melanggar adat dan etika. Bagaimanapun, beliau tidak peduli dan menegaskan bahawa isterinya masih hidup. 

Cerita Le Van telah mengejutkan media tempatan dan asing. Encik Tran Trong Sanh, Pengerusi bagi bandar Ha Lam, berkata pada 2005 kerajaan tempatan menerima aduan orang ramai kes Van ini. Penduduk tempatan menyatakan mereka bimbang pencemaran alam sekitar dan kesan sosial. 

Le Van dan anaknya telah tinggal bersama mayat isteri selama 10 tahun

"Pihak berkuasa tempatan meminta Van untuk menanam isterinya lagi dan lelaki itu bersetuju. Tetapi beberapa waktu kemudian, orang tempatan terus mengadu bahawa Van masih memegang sisa-sisa di dalam rumah. Kami telah melakukan semua cara tetapi dengan sifat konservatif dan ketaksuban Encik Van, kejadian itu belum diselesaikan lagi," kata Sanh. 

Van telah hidup dengan mayat isteri yang telah mati itu selama hampir 10 tahun, walaupun mendapat pandangan aneh orang lain. Beliau kadang-kadang singgah ke kedai kosmetik membeli alatan kosmetik. Pada mulanya, ramai yang menganggap beliau membeli kosmetik untuk anak-anak perempuannya tetapi ternyata bahawa kosmetik yang dibelinya adalah untuk isteri yang telah mati. Dia membeli gincu dan bedak untuk membuat patung. 

Beliau juga membersihkan patung isterinya setiap hari. Katanya, beliau bertanggungjawab untuk mencantikkan beliau "isteri." 

"Mari kita lihat! Isteri saya adalah secantik ratu kecantikan terkenal dan model. Kecantikannya boleh dibandingkan dengan Lady Kieu Nguyen Du," katanya. (Kieu adalah seorang wanita yang cantik dalam kerja-kerja yang terkenal di dunia "The Tales of Kieu" oleh penyair besar Nguyen Du pada abad ke-18-19th.) 

Van juga membeli kain untuk membuat pakaian untuk patung. "Apabila isteri saya masih hidup, dia tidak pernah memakai pakaian yang bagus jadi sekarang saya perlu membuat banyak pakaian yang bagus untuknya. Saya menukar pakaian untuk dia dua kali sehari. Orang kata saya gila kerana saya menjaga mayat tetapi saya percaya bahawa dia selalu dengan saya. Saya pasti akan tidur dengan mayat beliau sehingga saya mati," disahkan beliau.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

histats

ping

ping blog